ماکروسافت تازه می شود

در ماه های اخیر خبرهای جدید و خوبی از ماکروسافت به گوش ما رسیده است . به نظر می رسد این شرکت بزرگ در حال پوست اندازی است . دیروز ماکروسافت "لوگوی رسمی" جدید خود را معرفی کرد . لوگویی که بعد از 25 سال ، تغییر کرد. تغییرات گرافیکی ماکروسافت را به دو بخش می توان تقسیم کرد . در بخش نخست ماکروسافت GUI تمام نرم افزارهایش را دستخوش تغییرات کرد . دوم آنکه هویت سازمانی و مجموعه لوگوهای این شرکت دستخوش تغییر شد .

رابط کاربری مترو

همه ماجرا از ویندوز فون شروع شد . زمانی که ماکروسافت برای طراحی رابط کاربری متناسب با صفحات لمسی و کوچک موبایل آستین ها را بالا زد . نتیجه این کار خلق زبان بصری "مترو" بود . "مترو" در واقع مجموعه قواعدی مبتنی بر مینیمالیسم و تایپوگرافی برای طراحی رابط کاربری است . تصویر زیر لوگوی ویندوز فون است که در آن زمان معرفی شد . به ترتیب از چپ : لوگوی ویندوز فون 7 و لوگوی ویندوز فون 8 به ترتیب از چپ : لوگوی ویندوز فون 7 و لوگوی ویندوز فون 8 لوگوی ویندوز فون 7 به نوعی شروع کننده مجموعه لوگوهای جدید ماکروسافت بود ، شما هنوز در این لوگو سایه ، گرادیانت و عمق می بینید . در لوگوی ویندوز فون 7.5 (مانگو) این عناصر ، در یک نگاه مینیمالیستی حذف شده اند و جای خود را به یک مربع قرمز و یکپارچه دادند . مربع در واقع نمادی از رابط کاربری مترو است . پس از "ویندوز فون مانگو "بود که ماکروسافت سعی کرد مترو را در تمام زمینه های تجاری اش وارد کند . نمونه هایی را در زیر می بینید : داشبورد جدید Xbox با رابط کاربری مترو رونمایی شد : داشبورد ماکروسافت XBox داشبورد ماکروسافت XBox

مهدی خدادادی آگوست 24, 2012

نگاهی به روانشناسی در طراحی لوگو

بحث "روانشناسی" یکی از بحث هایی است که در کنار طراحی گرافیکی لوگو مورد توجه قرار می گیرد . به طور معمول انتخاب رنگ ، یکی از فرآیند های روانشناسی طراحی لوگو است ، اما این فرآیند چیزی بیش از انتخاب رنگ است .

لوگو قصد دارد تا خدمت یا شرکتی را معرفی کند و آن را بشناساند ، اما در روانشاسی طراحی لوگو ، به ماهیت لوگو فارغ از جنبه های معرفی و شناسایی می پردازیم .

تعریف روانشناسی در طراحی لوگو

قبل از هر چیز بهتر است به تعریفی از " روانشاسی طراحی لوگو " بپردازیم . لوگو در زبان یونانی "logos" است و به معنای واقعی کلمه ، به معنی "کلمه" است .
لوگو یک "کلمه" بصری است که به کمک آن شما هویتی را به افراد معرفی می کنید . مردم لوگو شما را می بینید و مفهوم آن را به مثل یک زبان درک می کنند.
کلمه لوگو در زبان یونانی کلمه لوگو در زبان یونانی   مردم با هم در زمینه های فرهنگی و آموزشی تفاوت هایی دارند . هر شخص متناسب با بینشی که دارد ، برداشت خودش را از لوگوی شما می کند .
کاری که ما در " روانشاسی لوگو " می کنیم این است که لوگو را به بخش های مختلف تقسیم می کنیم و هر بخش را به شکل یک خصوصیت می بینیم . خواهیم دید که هر خصوصیت چه تاثیری بر مردم دارد و چگونه با کنترل این خصوصیت ها می توانیم دهنیت مردم نسبت به لوگو را متناسب با چیزی که می خواهیم ، تغییر دهیم .
از انجا که خصوصیت های هر لوگو ممکن است نامحدود باشد و من قصد بررسی همه آنها را ندارم ؛ پس بهتر است به سراغ 2 مورد از مهم ترین خصوصیت ها در طراحی لوگو برویم : رنگ و شکل

نقش رنگ چیست ؟

زمانی که در مورد رنگ لوگو با مشتریان صحبت می کنیم ، معمولا سریع به ما می گویند فلان رنگ یا بهمان رنگ برای این کار مناسب است . متاسفانه در همه جا پر شده است از مقالات رنگ شناسی و چیزهایی مثل اینکه رنگ زرد این معنی را دارد و رنگ قرمز آن معنی را . باید این نکته را دانست که رنگ ها فقط یک معنی ندارند . هر رنگ ممکن است چندین معنی داشته باشد . البته این معانی در کشورهای مختلف و در سطوح اجتماعی مختلف متفاوت است . تصویر زیر تفسیرهای گوناگونی که می شود از رنگ ها داشت را نشان می دهد :   جدول خصوصیات رنگ ها جدول خصوصیات رنگ ها   در طراحی لوگو خواهشا سراغ رنگ های متعدد نروید و تنها یک رنگ را انتخاب کنید . انتخاب تک رنگ به شما اجازه می دهد تا طرح تجاری خود را مبتنی بر یک رنگ و به صورت صحیح به پیش ببرید . با گذشت زمان مردم لوگوی شما را به آن رنگ و آن رنگ را متناسب با لوگوی شما می شناسند . در زیر چند نمونه را در این باره می بینید :   هر رنگی که برای لوگوی خود انتخاب می کنید ، مطمئن شوید که لوگوی سفید شما روی پس زمینه سیاه و لوگوی سیاه شما بر روی پس زمینه سفید به خوبی دیده میشود . از نظر روانشناسی اینکه لوگو بتواند به شکل مکمل هم خوب دیده شود اهمیت دارد .

مهدی خدادادی آگوست 8, 2012

چرا برندها به سمت مینیمالیسم می روند ؟

همه شرکت ها به این سمت حرکت می کنند که در دل مشتریان خود جا باز کنند و شناخته شوند . موفقیت شرکت ها تنها وابسته به فروش و میزان سود انها نیست ، بلکه در میزان به رسمت شناختن و محبوبیت "برند" آنها توسط مردم است . "برند" ایجاد احساس انسانی ، نسبت به یک شرکت خاص است . اینکه ما مثلا ، فلان شرکت را به فلان قابلیت بشناسیم . بخشی از "برند" ارتباط بصری است . مجموعه لوگو ، رنگ و ساختار یک شرکت ، به شکلی بصری با ما ارتباط برقرار می کند .

ارتباط بصری و اهمیت آن

هنگامی که شما به شرکت مورد علاقه خود فکر می کنید ، چیزهایی در ذهن شما تداعی می شوند . مثلا ما ماشیت های "ولوو" را به امنیت ، گوگل را به جستجو و آدیداس را به کفش های ورزشی با کیفیت می شناسیم .
"برند" کاری می کند تا شما بین خودتان و شرکت مربوطه توسط احساسی منحصر به فرد مرتبط شوید.
طراحان غالبا ساختاری بصری "برند"  را سامان می دهند . شاید اولین چیزی که در مورد ساختار بصری به ذهن می رسد ، لوگو  یک شرکت باشد . اما این مفهوم فراتر از این حرف هاست . طراحی بصری شامل نشانه ، طراحی بسته بندی ، رنگ سازمانی و هر چیزی است که شما با چشمانتان می توانید از یک شرکت ببینید . از قدیم گفته اند که "غقل آدم به چشم شه" . معمولا آدم ها بسیار به دیدن وابسته اند . اگر شما چیزی را نبینید ، شاید گمان ببرید چنین چیزی اصلا وجود ندارد . دیدن یک راه ارتباطی مهم برای شناخت ما از محیط پیرامونی ماست . یک ساختار بصری خوب از یک شرکت به ما حس خوبی از آن شرکت منتقل می کند ، برعکس اگر یک شرکت موفق نتواند ساختار بصری خوبی را سامان دهد ، در ارتباط با مخاطب شکست خواهد خورد .

چرا مینیمالیسم ؟

مینیمالیسم تکنیکی است که در آن طراح سعی می کند فقط چیزهای مهم را نگه دارد و بقیه موارد را حذف کند . مینیمالیسم برای خلاص شدن از چیزهای اضافی و عناصر اشتباهی است . در نگاه اول شاید طراحی مینیمال ، کار ساده ای به نظر برسد ، اما اینکه واقعا چه چیزی مهم است و اینکه باید در کجا قرار بگیرد ، نیاز به دانش و تجربه دارد .

مهدی خدادادی آگوست 1, 2012

نگاهی به 2 مسابقه طراحی لوگو در وب فارسی

موارد زیادی را می توان مثال زد که مدیران سایت ها و معمولا انجمن ها طراحی لوگوی وب سایت خود را در بین کاربران به مسابقه می گذارند . در این بین معمولا برندگان از امتیازاتی مانند عضویت ویژه و یا هدایایی مشابه بهرمند می شوند . چندی پیش انجمن بازی سنتر و انجمن bike20 طی فراخوانی طراحی لوگوی انجمن خود را به کاربرانشان سپردند. این کار مزیت های زیادی برای مدیران انجمن دارد . هزینه طراحی لوگو کاهش پیدا خواهد کرد ، همچنین شما تعداد زیادی لوگو در اختیار خواهید داشت که می توانید از بین آنها یکی را که مناسب تر تشخیص دادید ، انتخاب کنید . در این گونه مسابقات همه طیف مخاطبی شرکت می کند که باطبع همه آنها دانش طراحی گرافیک و طراحی نشانه را ندارند . معمولا کسانی  که لوگو و نحوه طراحی آن را می شناسند در این مسابقات کمتر شرکت می کنند .

مهدی خدادادی جولای 31, 2012

تایپوگرافی از سیر تا پیاز : تعریف

"تایپوگرافی از سیر تا پیاز" عنوان مجموعه مقالاتی است که سعی دارد تا به تایپ و رابطه آن با تصویر بپردازد . تایپوگرافی  از مباحث مهم در طراحی گرافیک است . ردپای تایپوگرافی را امروزه می توانید در بسیاری از رسانه ها مانند پوستر ، مجلات ، روزنامه ها ، رسانه های تصویری ، وب و... ببینید . امید دارم در مجموعه مقالات " تایپوگرافی از سیر تا پیاز" بتوانم به چند وچون مقوله تایپوگرافی  ، نقش آن در طراحی و رابطه آن با یک دیزاین موفق ، آنگونه که باید بپردازم .  

تایپوگرافی چیست ؟

معانی مختلفی برای واژه تایپوگرافی در لغت نامه می توانید پیدا کنید . چند تای آنها را در زیر می بینید :
تایپوگرافی ، هنر چیدمان تایپ ، برای رسیدن به یک زبان تصویری است .
تایپوگرافی ، هنر پردازش متن ، برای رسانه های چاپی است .
تایپوگرافی عبارت است از انتخاب و طرح ریزی تایپ برای چاپ .
از مجموعه تعریف های بالا و همینطور چند تعریف دیگری که از سایر جاها دیده ام می توان اینطور برداشت کرد که :
تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می کوشد با تغییر عناصر متن ، مثل اندازه ، فاصله حروف ، شکل حروف ، فاصله خطوط ، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد . تایپوگرافی در طیف گسترده ای از امور هنری ، مثل ساخت تیتراژ فیلم ، طراحی گرافیک ، طراحی کتاب های کمیک ، طراحی مالتی مدیا و... کاربرد دارد . تایپوگرافی با خطاطی و دست نویس تفاوت دارد ، هر چند طراح تایپ می تواند از خط و دست نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد .
اما داستان تایپوگرافی و تعاریف آن وقتی به ایران می رسد جالب می شود . تایپوگرافی جز پدیده های بحث برانگیز در محافل گرافیکی ایران است .

مهدی خدادادی ژوئن 24, 2012

نگاهی به 15 کاردستی خلاقانه و نحوه ساختشان

همه شما چیزهای به ظاهر به درد نخوری در اطراف خود دارید ، که هر از چند گاهی آنها را دور می ریزید . این کار برای اینکه خانه مناسب زندگی شود لازم است . اما این بار قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن خانه کنید ، بهتر است نگاهی داشته باشید به برخی از کاردستی های خلاقانه ای که می شود با همین وسایل بی فایده ساخت . شاید تصمیم گرفتید یکی از آنها را بسازید .

قرار نیست ما آپولو هوا کنیم تا خلاق به نظر برسیم . روند خلاقیت از بهتر دیدن چیزهای ساده و دم دستی شروع می شود . اینکه ما بتوانیم مثلا از قاشق ،  که همه برای غذا خوردن استفاده می کنند ، استفاده کاربردی و متفاوت دیگری بکنیم  . نمونه های زیررا ببینید و سعی کنید شما هم حرکات مشابهی را طرح ریزی کنید .کارهایی که می کنید را با دیگران به اشتراک بگذارید و از داشته های دیگران استفاده کنید.

1- کیفی از درب های نوشابه :

2-رنگین کمان شیشه جلو :

3-لامپ قاشقی :

مهدی خدادادی ژوئن 15, 2012

ظهور ، فیلمی خلاقانه از Susi Sie

Susi Sie در وب سایت شخصی اش فیلمی ، با عنوان "ظهور"  منتشر کرده است . این فیلم ، یک فیلم کوتاه سیاه و سفید است که پیشنهاد می کنم به هیچ عنوان آن را از دست ندهید . گفته شده است تمام فیلم با یک دوربین Canon 5D Mark II و لنز ماکرو 65 میلی متری فیلم برداری شده است . فیلم هیچ گونه ویرایش و دخل و تصرف در تصاویر نداشته و تمام صحنه ها با "دوربین"  به صورت طبیعی فیلم بردرای شده است . در زیر فیلم و تصاویر آن را میتوانید ببینید :

مهدی خدادادی ژوئن 9, 2012

قالبی نو بر تن پیکسلر !

بعد از گذشت یک و سال و اندی از آغاز به کار پیکسلر تصمیم...

مهدی خدادادی ژوئن 6, 2012

نگاهی به طراحی رابط گرافیکی سیستم عامل هادر دهه 80 و 90 میلادی

رابط گرافیک کاربر یا Graphic User Interface ( به اختصار GUI ) به کاربران...

مهدی خدادادی می 3, 2012

بازگشت به آینده ، سفری در زمان

Irina Werning یک عکاس متولد شهر بوئنوس آیرس است . او یک پروژه عکاسی با نام  " بازگشت به آینده" را شروع کرده است که در آن اقدام به بازآفرینی عکس های قدیمی می کند . در این پروژه عکس های قدیمی انتخاب شده و سعی می شود در همان شرایط و با آدم هایی که حالا بزرگتر شده اند ، بازآفرینی بشوند . عکس های گرفته شده بسیار دقیق و شگفت انگیز شده اند . شاید شما هر روز که مقابل آیینه قرار می گیرید متوجه تغییرات ظاهری نشوید ، اما عکس ها ، به یک باره به ما گذشت زمان را یادآوری می کنند . با منتخبی از عکس های این هنرمند آرژانتینی در ادامه مطلب همراه می شویم .

مهدی خدادادی آوریل 16, 2012

چرا یک لوگوی خوب بیش از پنج هزار تومان ارزش دارد ؟

طراحی لوگو و نشانه جز کارهای پر هزینه و گران در طراحی گرافیک محسوب می شود . افراد زیادی هستند که با این سوال روبرو می شوند که چرا باید برای طراحی لوگو اینقدر پول پرداخت کرد ، در صورتی که خیلی ها حاضرند با مبلغی نزدیک به پنج هزار تومان یک لوگو به آنها تحویل بدهند . سوال خوبی است و جواب های خوبی هم دارد . برای پاسخ به این سوال من روش مقایسه را مناسب می دانم . بهتر است ببینیم که چه تفاوتی واقعا بین یک لوگوی ارزان قیمت و یک لوگوی حرفه ای وجود دارد . اگر شما جز افرادی هستید که به یک لوگو نیاز دارید و قصد دارید بدانید چه  میزان برای آن هزینه کنید ، ادامه مطلب را با من همراه شوید .

لوگو یا نشانه چیست ؟

برای آنکه بدانیم لوگو چه کار کردی دارد ، ابتدا باید آن را بشناسیم . طراحی لوگو مفهومی است که همزمان باید الهام بخشی ، تحسین ، وفاداری و برتری را در بر بگیرید . لوگو ، یکی از جنبه های برند است . اشکال ، فرم ، رنگ و فونت آن معمولا در یک حوزه تجاری مشترک با هم متفاوت است . البته لوگوها کاربردهای غیر تجاری نیز دارند . پیش تر در پیکسلر مطلبی در مورد اینکه " یک لوگوی خوب چگونه است " نوشته بودم . به راستی زمانی که قرار است لوگو این همه کارکرد داشته باشد ، چرا باید برای آن هزینه نشود ؟

مهدی خدادادی آوریل 13, 2012

جشنواره وب ایران و رنجی که می برد

چهارمین جشنوراه وب ایران در 6 دی ماه امسال به کار خود پایان داد . این جشنواره پس از چهار دوره برگزاری اکنون جایگاه ممتازی در میان فعالان حوزه وب و علاقه مندان پیدا کرده است . رسیدن جشنواره وب ایران به جایگاه کنونی قطعا با یک برنامه ریزی درست و کار هدفمند ممکن بوده است . اکنون که مدتی از برگزاری این جشنواره می گذرد می توان به دور از التهاب و حواشی ، نگاهی درست به این جشنواره داشت . بنده  در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی در حوزه گرافیک و در حوزه نرم افزار شرکت کرده ام . در بعضی از آنها دبیر یا همکار اجرایی بودم. برآیند این تجربیات در جشنواره های گوناگون ، به من آموخته که یک جشنواره برای موفقیت هر چه بیشتر باید اصولی را رعایت کند . اصولی که سطح جشنواره ها را با هم متمایز می کند . نقاط قوت زیادی در  جشنواره وب ایران می توان یافت که من قصد پرداختن به آنها را ندارم . نکاتی مثل برنامه ریزی درست ، فرآیند درست ثبت نام ، اطلاع رسانی خوب و از همه مهم تر به نظرم پوشش کامل و زنده جشنواره و بسیاری موارد دیگر . هدف من بیشتر بررسی مسایلی است که با رعایت کردن آنها جشنواره حرفه ای تر و در سطح بهتری بر گزار می شود . مسایلی که جشنواره از نبود آنها رنج می برد . مسایلی که در ادامه مطلب به آنها اشاره کرده ام .

مهدی خدادادی مارس 31, 2012

عکاسی با نور دهی بلند مدت از کرم های شب تاب

عکاس ژاپنی Yuki Karo ، عکس های فوق العاده ای از کرم های شب...

مهدی خدادادی مارس 10, 2012

هزاران برچسب در دست صدها کودک

تصاویری که در زیر می بینید از موزه هنرهای معاصر "بریسبن" گرفته شده است...

مهدی خدادادی ژانویه 25, 2012

طراحی رابط گرافیکی کاربر برای ویندوز مترو - قسمت نخست

مدتی است که ماکروسافت Windows Phone 7 را با رابط گرافیکی جدیدش به بازار عرضه کرده است . این رابط گرافیکی کاربر را ما با نام " مترو" می شناسیم . اهمیت این طراحی انقلابی و همینطور استفاده از مترو در ویندوز بعدی ماکروسافت ، موسوم به ویندوز 8 ، ما را بر آن داشت تا به بررسی این "رابط گرافیکی کاربر " بپردازیم . نمایی از Windows Phone 7   "مترو" یک استاندارد و زبان تازه برای طراحی رابط کاربری است . همانند هر زبانی شما با قوانین و دستور العمل های خاص "مترو" روبرو هستید . به جای اینکه این رابط کاربری ، طبق روش های قبلی برای افراد درگیر با تکنولوژی طراحی شود ، مخاطبان جدیدی را هدف قرار گرفته است . کسانی که مشغول زندگی کردن هستند ، افراد آنلاین و آفلاین و همه کسانی که هر روز به شبکه های اجتماعی می روند تا فعالیت های خود را ثبت و فعالیت های دوستانشان را رصد کنند .

طراحان باید مراقب چه چیزی باشند ؟

نخست آنکه این یک رابط گرافیکی جدید برای خلق و بسط ایده هایی جدید است . زمانی که برای نخستین بار رابط گرافیکی " مترو " را در WP7 دیدم ، دریافتم که یک تغییر و جسارت بزرگ در راه است . برای بسیاری از کاربران که به رابط گرافیکی قبلی ماکروسافت ، عادت کرده بودند ، " مترو " یک جهش ناخوشایند است . اما برای من و دوستانم که اصول طراحی گرافیک ، شیوه نگاه ماست ، "مترو " یک رابط گرافیکی درست و بسیار مناسب است . وقت آن رسیده است که طراحان با استفاده از " مترو " نحوه نگرش مردم را تغییر دهند و واقعا در عمل نشان دهند که کارها چقدر راحت تر و لدت بخش تر شده است . دوم آنکه باید نگاهی به آینده داشته باشیم . ماکروسافت در نظر دارد ، Windows 8 را با رابط کاربری مترو روانه بازار کند . حقیقت این است که رشد صنعت موبایل و تبلت در سال های گذشته باعث شده است تا مشکل بزرگی به نام " هماهنگی " به وجود بیاید . دیگر نمی توان تنها به بازار PC و برنامه های رومیزی چشم دوخت . ماکروسافت پی به این حقیقت برده است که کاربران نیاز دارند از یک رابط گرافیکی واحد در تمامی دستگاه ها استفاده کنند . طراحان باید از این پس محیط کاربری برنامه ها خود را به گونه ای طراحی کنند ، که با اندک تغییرات در هر وسیله ای ، شامل کامپیوتر ، تبلت ، موبایل و تلویزیون بتواند به کار رود . هماهنگی و یکسان سازی در این مورد بسیار مهم است . اگر مایلید در مورد رابط گرافیکی مترو بیشتر بدانید ، در ادامه با ما همراه باشید .

مهدی خدادادی دسامبر 30, 2011

Generative art چگونه هنری است ؟

با شتاب یافتن رشد فناوری های گوناگون و ابزارهای مختلف ، شاخه های هنری...

مهدی خدادادی نوامبر 5, 2011

نمونه هایی از هنر مرتب سازی

هنرمند و کمدین سویسی Ursus Wehrli ، کتاب جدید خود را با عنوان The...

مهدی خدادادی اکتبر 20, 2011

عکس های فوق العاده از ترافیک هوایی در شب

عکاسی با "نور دهی طولانی" یا به اصطلاح لاتین آن Long Exposure تکنیکی از...

مهدی خدادادی اکتبر 1, 2011

27 طرح خلاقانه در طراحی لیوان و ماگ

همه ما برای نوشیدن آب ، نوشابه ، چای ، قهوه و سایر نوشیدنی...

مهدی خدادادی سپتامبر 30, 2011

Adobe Muse ، طراحی وب ، بدون کُد

 این اواخر شرکت ادوبی سعی در ارائه نرم افزارهایی داشته که فرایند توسعه وب...

مهدی خدادادی آگوست 17, 2011

چگونه یک روزمه خوب طراحی کنیم ؟

زمانی که شما می خواهید در کاری استخدام شوید ، روزمه یکی از اسناد...

مهدی خدادادی جولای 27, 2011

حیوانات بر روی جلدها

اگر قدری با دنیای کتاب های کامپیوتری آشنا باشید ، حتما نگاهتان به کتاب...

مهدی خدادادی جولای 8, 2011

آیا فلش در وب کمرنگ شده است ؟

همه شما کم و بیش با تکنولوژی فلش و نقش آن در وب آشنا...

مهدی خدادادی ژوئن 28, 2011

نگاهی به آثار "اریک نتزگه"

" اِریک نَتزگِه " (Erik Natzke) یک هنرمند ، طراح و برنامه نویس است...

مهدی خدادادی ژوئن 3, 2011