ماکروسافت تازه می شود
در ماه های اخیر خبرهای جدید و خوبی از ماکروسافت به گوش ما رسیده است . به نظر می رسد این شرکت بزرگ در حال پوست اندازی است . دیروز ماکروسافت "لوگوی رسمی" جدید خود را معرفی کرد . لوگویی که بعد از 25 سال ، تغییر کرد.
تغییرات گرافیکی ماکروسافت را به دو بخش می توان تقسیم کرد . در بخش نخست ماکروسافت GUI تمام نرم افزارهایش را دستخوش تغییرات کرد . دوم آنکه هویت سازمانی و مجموعه لوگوهای این شرکت دستخوش تغییر شد .
رابط کاربری مترو
همه ماجرا از ویندوز فون شروع شد . زمانی که ماکروسافت برای طراحی رابط کاربری متناسب با صفحات لمسی و کوچک موبایل آستین ها را بالا زد . نتیجه این کار خلق زبان بصری "مترو" بود . "مترو" در واقع مجموعه قواعدی مبتنی بر مینیمالیسم و تایپوگرافی برای طراحی رابط کاربری است . تصویر زیر لوگوی ویندوز فون است که در آن زمان معرفی شد .

نگاهی به روانشناسی در طراحی لوگو
بحث "روانشناسی" یکی از بحث هایی است که در کنار طراحی گرافیکی لوگو مورد توجه قرار می گیرد . به طور معمول انتخاب رنگ ، یکی از فرآیند های روانشناسی طراحی لوگو است ، اما این فرآیند چیزی بیش از انتخاب رنگ است .
لوگو قصد دارد تا خدمت یا شرکتی را معرفی کند و آن را بشناساند ، اما در روانشاسی طراحی لوگو ، به ماهیت لوگو فارغ از جنبه های معرفی و شناسایی می پردازیم .
تعریف روانشناسی در طراحی لوگو
قبل از هر چیز بهتر است به تعریفی از " روانشاسی طراحی لوگو " بپردازیم . لوگو در زبان یونانی "logos" است و به معنای واقعی کلمه ، به معنی "کلمه" است .لوگو یک "کلمه" بصری است که به کمک آن شما هویتی را به افراد معرفی می کنید . مردم لوگو شما را می بینید و مفهوم آن را به مثل یک زبان درک می کنند.

کاری که ما در " روانشاسی لوگو " می کنیم این است که لوگو را به بخش های مختلف تقسیم می کنیم و هر بخش را به شکل یک خصوصیت می بینیم . خواهیم دید که هر خصوصیت چه تاثیری بر مردم دارد و چگونه با کنترل این خصوصیت ها می توانیم دهنیت مردم نسبت به لوگو را متناسب با چیزی که می خواهیم ، تغییر دهیم .از انجا که خصوصیت های هر لوگو ممکن است نامحدود باشد و من قصد بررسی همه آنها را ندارم ؛ پس بهتر است به سراغ 2 مورد از مهم ترین خصوصیت ها در طراحی لوگو برویم : رنگ و شکل
نقش رنگ چیست ؟
زمانی که در مورد رنگ لوگو با مشتریان صحبت می کنیم ، معمولا سریع به ما می گویند فلان رنگ یا بهمان رنگ برای این کار مناسب است . متاسفانه در همه جا پر شده است از مقالات رنگ شناسی و چیزهایی مثل اینکه رنگ زرد این معنی را دارد و رنگ قرمز آن معنی را . باید این نکته را دانست که رنگ ها فقط یک معنی ندارند . هر رنگ ممکن است چندین معنی داشته باشد . البته این معانی در کشورهای مختلف و در سطوح اجتماعی مختلف متفاوت است . تصویر زیر تفسیرهای گوناگونی که می شود از رنگ ها داشت را نشان می دهد :

چرا برندها به سمت مینیمالیسم می روند ؟
همه شرکت ها به این سمت حرکت می کنند که در دل مشتریان خود جا باز کنند و شناخته شوند . موفقیت شرکت ها تنها وابسته به فروش و میزان سود انها نیست ، بلکه در میزان به رسمت شناختن و محبوبیت "برند" آنها توسط مردم است . "برند" ایجاد احساس انسانی ، نسبت به یک شرکت خاص است . اینکه ما مثلا ، فلان شرکت را به فلان قابلیت بشناسیم . بخشی از "برند" ارتباط بصری است . مجموعه لوگو ، رنگ و ساختار یک شرکت ، به شکلی بصری با ما ارتباط برقرار می کند .
ارتباط بصری و اهمیت آن
هنگامی که شما به شرکت مورد علاقه خود فکر می کنید ، چیزهایی در ذهن شما تداعی می شوند . مثلا ما ماشیت های "ولوو" را به امنیت ، گوگل را به جستجو و آدیداس را به کفش های ورزشی با کیفیت می شناسیم ."برند" کاری می کند تا شما بین خودتان و شرکت مربوطه توسط احساسی منحصر به فرد مرتبط شوید.طراحان غالبا ساختاری بصری "برند" را سامان می دهند . شاید اولین چیزی که در مورد ساختار بصری به ذهن می رسد ، لوگو یک شرکت باشد . اما این مفهوم فراتر از این حرف هاست . طراحی بصری شامل نشانه ، طراحی بسته بندی ، رنگ سازمانی و هر چیزی است که شما با چشمانتان می توانید از یک شرکت ببینید . از قدیم گفته اند که "غقل آدم به چشم شه" . معمولا آدم ها بسیار به دیدن وابسته اند . اگر شما چیزی را نبینید ، شاید گمان ببرید چنین چیزی اصلا وجود ندارد . دیدن یک راه ارتباطی مهم برای شناخت ما از محیط پیرامونی ماست . یک ساختار بصری خوب از یک شرکت به ما حس خوبی از آن شرکت منتقل می کند ، برعکس اگر یک شرکت موفق نتواند ساختار بصری خوبی را سامان دهد ، در ارتباط با مخاطب شکست خواهد خورد .
چرا مینیمالیسم ؟
مینیمالیسم تکنیکی است که در آن طراح سعی می کند فقط چیزهای مهم را نگه دارد و بقیه موارد را حذف کند . مینیمالیسم برای خلاص شدن از چیزهای اضافی و عناصر اشتباهی است .
نگاهی به 2 مسابقه طراحی لوگو در وب فارسی
موارد زیادی را می توان مثال زد که مدیران سایت ها و معمولا انجمن ها طراحی لوگوی وب سایت خود را در بین کاربران به مسابقه می گذارند . در این بین معمولا برندگان از امتیازاتی مانند عضویت ویژه و یا هدایایی مشابه بهرمند می شوند . چندی پیش انجمن بازی سنتر و انجمن bike20 طی فراخوانی طراحی لوگوی انجمن خود را به کاربرانشان سپردند. این کار مزیت های زیادی برای مدیران انجمن دارد . هزینه طراحی لوگو کاهش پیدا خواهد کرد ، همچنین شما تعداد زیادی لوگو در اختیار خواهید داشت که می توانید از بین آنها یکی را که مناسب تر تشخیص دادید ، انتخاب کنید . در این گونه مسابقات همه طیف مخاطبی شرکت می کند که باطبع همه آنها دانش طراحی گرافیک و طراحی نشانه را ندارند . معمولا کسانی که لوگو و نحوه طراحی آن را می شناسند در این مسابقات کمتر شرکت می کنند .
تایپوگرافی از سیر تا پیاز : تعریف
"تایپوگرافی از سیر تا پیاز" عنوان مجموعه مقالاتی است که سعی دارد تا به تایپ و رابطه آن با تصویر بپردازد . تایپوگرافی از مباحث مهم در طراحی گرافیک است . ردپای تایپوگرافی را امروزه می توانید در بسیاری از رسانه ها مانند پوستر ، مجلات ، روزنامه ها ، رسانه های تصویری ، وب و... ببینید .
امید دارم در مجموعه مقالات " تایپوگرافی از سیر تا پیاز" بتوانم به چند وچون مقوله تایپوگرافی ، نقش آن در طراحی و رابطه آن با یک دیزاین موفق ، آنگونه که باید بپردازم .
تایپوگرافی چیست ؟
معانی مختلفی برای واژه تایپوگرافی در لغت نامه می توانید پیدا کنید . چند تای آنها را در زیر می بینید :تایپوگرافی ، هنر چیدمان تایپ ، برای رسیدن به یک زبان تصویری است .
تایپوگرافی ، هنر پردازش متن ، برای رسانه های چاپی است .
تایپوگرافی عبارت است از انتخاب و طرح ریزی تایپ برای چاپ .از مجموعه تعریف های بالا و همینطور چند تعریف دیگری که از سایر جاها دیده ام می توان اینطور برداشت کرد که :
تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می کوشد با تغییر عناصر متن ، مثل اندازه ، فاصله حروف ، شکل حروف ، فاصله خطوط ، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد . تایپوگرافی در طیف گسترده ای از امور هنری ، مثل ساخت تیتراژ فیلم ، طراحی گرافیک ، طراحی کتاب های کمیک ، طراحی مالتی مدیا و... کاربرد دارد . تایپوگرافی با خطاطی و دست نویس تفاوت دارد ، هر چند طراح تایپ می تواند از خط و دست نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد .اما داستان تایپوگرافی و تعاریف آن وقتی به ایران می رسد جالب می شود . تایپوگرافی جز پدیده های بحث برانگیز در محافل گرافیکی ایران است .
نگاهی به 15 کاردستی خلاقانه و نحوه ساختشان
همه شما چیزهای به ظاهر به درد نخوری در اطراف خود دارید ، که هر از چند گاهی آنها را دور می ریزید . این کار برای اینکه خانه مناسب زندگی شود لازم است . اما این بار قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن خانه کنید ، بهتر است نگاهی داشته باشید به برخی از کاردستی های خلاقانه ای که می شود با همین وسایل بی فایده ساخت . شاید تصمیم گرفتید یکی از آنها را بسازید .
قرار نیست ما آپولو هوا کنیم تا خلاق به نظر برسیم . روند خلاقیت از بهتر دیدن چیزهای ساده و دم دستی شروع می شود . اینکه ما بتوانیم مثلا از قاشق ، که همه برای غذا خوردن استفاده می کنند ، استفاده کاربردی و متفاوت دیگری بکنیم . نمونه های زیررا ببینید و سعی کنید شما هم حرکات مشابهی را طرح ریزی کنید .کارهایی که می کنید را با دیگران به اشتراک بگذارید و از داشته های دیگران استفاده کنید.
1- کیفی از درب های نوشابه :




2-رنگین کمان شیشه جلو :


3-لامپ قاشقی :




ظهور ، فیلمی خلاقانه از Susi Sie
Susi Sie در وب سایت شخصی اش فیلمی ، با عنوان "ظهور" منتشر کرده است . این فیلم ، یک فیلم کوتاه سیاه و سفید است که پیشنهاد می کنم به هیچ عنوان آن را از دست ندهید .
گفته شده است تمام فیلم با یک دوربین Canon 5D Mark II و لنز ماکرو 65 میلی متری فیلم برداری شده است . فیلم هیچ گونه ویرایش و دخل و تصرف در تصاویر نداشته و تمام صحنه ها با "دوربین" به صورت طبیعی فیلم بردرای شده است .
در زیر فیلم و تصاویر آن را میتوانید ببینید :
قالبی نو بر تن پیکسلر !
بعد از گذشت یک و سال و اندی از آغاز به کار پیکسلر تصمیم گرفتم تا قالب سایت را تغییر دهم . قالب قبلی سایت به...
نگاهی به طراحی رابط گرافیکی سیستم عامل هادر دهه 80 و 90 میلادی
رابط گرافیک کاربر یا Graphic User Interface ( به اختصار GUI ) به کاربران اجازه می دهد تا به آسان ترین و بهترین روش با سخت...
بازگشت به آینده ، سفری در زمان
Irina Werning یک عکاس متولد شهر بوئنوس آیرس است . او یک پروژه عکاسی با نام " بازگشت به آینده" را شروع کرده است که در آن اقدام به بازآفرینی عکس های قدیمی می کند . در این پروژه عکس های قدیمی انتخاب شده و سعی می شود در همان شرایط و با آدم هایی که حالا بزرگتر شده اند ، بازآفرینی بشوند . عکس های گرفته شده بسیار دقیق و شگفت انگیز شده اند .
شاید شما هر روز که مقابل آیینه قرار می گیرید متوجه تغییرات ظاهری نشوید ، اما عکس ها ، به یک باره به ما گذشت زمان را یادآوری می کنند . با منتخبی از عکس های این هنرمند آرژانتینی در ادامه مطلب همراه می شویم .
چرا یک لوگوی خوب بیش از پنج هزار تومان ارزش دارد ؟
طراحی لوگو و نشانه جز کارهای پر هزینه و گران در طراحی گرافیک محسوب می شود . افراد زیادی هستند که با این سوال روبرو می شوند که چرا باید برای طراحی لوگو اینقدر پول پرداخت کرد ، در صورتی که خیلی ها حاضرند با مبلغی نزدیک به پنج هزار تومان یک لوگو به آنها تحویل بدهند . سوال خوبی است و جواب های خوبی هم دارد . برای پاسخ به این سوال من روش مقایسه را مناسب می دانم . بهتر است ببینیم که چه تفاوتی واقعا بین یک لوگوی ارزان قیمت و یک لوگوی حرفه ای وجود دارد . اگر شما جز افرادی هستید که به یک لوگو نیاز دارید و قصد دارید بدانید چه میزان برای آن هزینه کنید ، ادامه مطلب را با من همراه شوید .
لوگو یا نشانه چیست ؟
برای آنکه بدانیم لوگو چه کار کردی دارد ، ابتدا باید آن را بشناسیم . طراحی لوگو مفهومی است که همزمان باید الهام بخشی ، تحسین ، وفاداری و برتری را در بر بگیرید . لوگو ، یکی از جنبه های برند است . اشکال ، فرم ، رنگ و فونت آن معمولا در یک حوزه تجاری مشترک با هم متفاوت است . البته لوگوها کاربردهای غیر تجاری نیز دارند . پیش تر در پیکسلر مطلبی در مورد اینکه " یک لوگوی خوب چگونه است " نوشته بودم . به راستی زمانی که قرار است لوگو این همه کارکرد داشته باشد ، چرا باید برای آن هزینه نشود ؟جشنواره وب ایران و رنجی که می برد
چهارمین جشنوراه وب ایران در 6 دی ماه امسال به کار خود پایان داد . این جشنواره پس از چهار دوره برگزاری اکنون جایگاه ممتازی در میان فعالان حوزه وب و علاقه مندان پیدا کرده است . رسیدن جشنواره وب ایران به جایگاه کنونی قطعا با یک برنامه ریزی درست و کار هدفمند ممکن بوده است . اکنون که مدتی از برگزاری این جشنواره می گذرد می توان به دور از التهاب و حواشی ، نگاهی درست به این جشنواره داشت . بنده در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی در حوزه گرافیک و در حوزه نرم افزار شرکت کرده ام . در بعضی از آنها دبیر یا همکار اجرایی بودم. برآیند این تجربیات در جشنواره های گوناگون ، به من آموخته که یک جشنواره برای موفقیت هر چه بیشتر باید اصولی را رعایت کند . اصولی که سطح جشنواره ها را با هم متمایز می کند . نقاط قوت زیادی در جشنواره وب ایران می توان یافت که من قصد پرداختن به آنها را ندارم . نکاتی مثل برنامه ریزی درست ، فرآیند درست ثبت نام ، اطلاع رسانی خوب و از همه مهم تر به نظرم پوشش کامل و زنده جشنواره و بسیاری موارد دیگر . هدف من بیشتر بررسی مسایلی است که با رعایت کردن آنها جشنواره حرفه ای تر و در سطح بهتری بر گزار می شود . مسایلی که جشنواره از نبود آنها رنج می برد . مسایلی که در ادامه مطلب به آنها اشاره کرده ام .
عکاسی با نور دهی بلند مدت از کرم های شب تاب
عکاس ژاپنی Yuki Karo ، عکس های فوق العاده ای از کرم های شب تاب با تکنیک "نوردهی طولانی" گرفته است . پیش تر در پیکسلر...
هزاران برچسب در دست صدها کودک
تصاویری که در زیر می بینید از موزه هنرهای معاصر "بریسبن" گرفته شده است . تصور کنید که اگر قرار باشد تعداد زیادی برچسب بر حسب...
طراحی رابط گرافیکی کاربر برای ویندوز مترو - قسمت نخست
مدتی است که ماکروسافت Windows Phone 7 را با رابط گرافیکی جدیدش به بازار عرضه کرده است . این رابط گرافیکی کاربر را ما با نام " مترو" می شناسیم . اهمیت این طراحی انقلابی و همینطور استفاده از مترو در ویندوز بعدی ماکروسافت ، موسوم به ویندوز 8 ، ما را بر آن داشت تا به بررسی این "رابط گرافیکی کاربر " بپردازیم .
"مترو" یک استاندارد و زبان تازه برای طراحی رابط کاربری است . همانند هر زبانی شما با قوانین و دستور العمل های خاص "مترو" روبرو هستید . به جای اینکه این رابط کاربری ، طبق روش های قبلی برای افراد درگیر با تکنولوژی طراحی شود ، مخاطبان جدیدی را هدف قرار گرفته است . کسانی که مشغول زندگی کردن هستند ، افراد آنلاین و آفلاین و همه کسانی که هر روز به شبکه های اجتماعی می روند تا فعالیت های خود را ثبت و فعالیت های دوستانشان را رصد کنند .
طراحان باید مراقب چه چیزی باشند ؟
نخست آنکه این یک رابط گرافیکی جدید برای خلق و بسط ایده هایی جدید است . زمانی که برای نخستین بار رابط گرافیکی " مترو " را در WP7 دیدم ، دریافتم که یک تغییر و جسارت بزرگ در راه است . برای بسیاری از کاربران که به رابط گرافیکی قبلی ماکروسافت ، عادت کرده بودند ، " مترو " یک جهش ناخوشایند است . اما برای من و دوستانم که اصول طراحی گرافیک ، شیوه نگاه ماست ، "مترو " یک رابط گرافیکی درست و بسیار مناسب است . وقت آن رسیده است که طراحان با استفاده از " مترو " نحوه نگرش مردم را تغییر دهند و واقعا در عمل نشان دهند که کارها چقدر راحت تر و لدت بخش تر شده است . دوم آنکه باید نگاهی به آینده داشته باشیم . ماکروسافت در نظر دارد ، Windows 8 را با رابط کاربری مترو روانه بازار کند . حقیقت این است که رشد صنعت موبایل و تبلت در سال های گذشته باعث شده است تا مشکل بزرگی به نام " هماهنگی " به وجود بیاید . دیگر نمی توان تنها به بازار PC و برنامه های رومیزی چشم دوخت . ماکروسافت پی به این حقیقت برده است که کاربران نیاز دارند از یک رابط گرافیکی واحد در تمامی دستگاه ها استفاده کنند . طراحان باید از این پس محیط کاربری برنامه ها خود را به گونه ای طراحی کنند ، که با اندک تغییرات در هر وسیله ای ، شامل کامپیوتر ، تبلت ، موبایل و تلویزیون بتواند به کار رود . هماهنگی و یکسان سازی در این مورد بسیار مهم است . اگر مایلید در مورد رابط گرافیکی مترو بیشتر بدانید ، در ادامه با ما همراه باشید .Generative art چگونه هنری است ؟
با شتاب یافتن رشد فناوری های گوناگون و ابزارهای مختلف ، شاخه های هنری نیز به یک باره رشد کمی و کیفی زیادی داشته اند ....
نمونه هایی از هنر مرتب سازی
هنرمند و کمدین سویسی Ursus Wehrli ، کتاب جدید خود را با عنوان The Art of Clean Up ( هنر مرتب سازی ) ، به تازگی...
عکس های فوق العاده از ترافیک هوایی در شب
عکاسی با "نور دهی طولانی" یا به اصطلاح لاتین آن Long Exposure تکنیکی از عکاسی است که در آن عکاس ، شاتر را برای مدت طولانی...
27 طرح خلاقانه در طراحی لیوان و ماگ
همه ما برای نوشیدن آب ، نوشابه ، چای ، قهوه و سایر نوشیدنی ها به وسیله ای برای این منظور نیازمندیم . لیوان ها و...
Adobe Muse ، طراحی وب ، بدون کُد
این اواخر شرکت ادوبی سعی در ارائه نرم افزارهایی داشته که فرایند توسعه وب سایت ها را برای طراحان آسان تر می سازد . نرم افزارهایی...
چگونه یک روزمه خوب طراحی کنیم ؟
زمانی که شما می خواهید در کاری استخدام شوید ، روزمه یکی از اسناد مهمی است که باید ارائه دهید . در اغلب موارد مشاهده کرده...
حیوانات بر روی جلدها
اگر قدری با دنیای کتاب های کامپیوتری آشنا باشید ، حتما نگاهتان به کتاب های انتشارات Oreilly و جلدهای خاص آن افتاده است . Oreilly برای...
آیا فلش در وب کمرنگ شده است ؟
همه شما کم و بیش با تکنولوژی فلش و نقش آن در وب آشنا هستید . حتما سایت هایی را دیده اید که به طور کامل...
نگاهی به آثار "اریک نتزگه"
" اِریک نَتزگِه " (Erik Natzke) یک هنرمند ، طراح و برنامه نویس است ." اریک" به کمک مهارت هایش در برنامه نویسی ، اقدام به...