چطوری یک دیزاین سیستم بسازیم؟ – قسمت دوم


مهدی خدادادی - آگوست 27, 2019 - 0 دیدگاه

زمان تقریبی برای مطالعه: ۵ دقیقه

در بخش اول این مطلب با اینکه یک دیزاین سیستم چی هست و شامل چه بخش هایی است با هم آشنا شدیم. در این بخش دوم سعی میکنیم روی نحوه خلق یک دیزاین سیستم با هم صحبت کنیم.

ساخت یک تیم

دیزاین سیستم در هر ابعادی به گروهی از متخصصین این کار نیاز دارد. خلق یک دیزاین سیستم به دلیل بهره برداری گسترده اش در تمام جوانب یک محصول/سازمان بهتر است توسط بهترین افرادی که می‌توانید دور هم جمع کنید شکل بگیرد.

شما به طراحان، توسعه دهنده های front-end، آدم هایی که تحقیقات کاربر انجام می‌دهند و کسانی که معماری اطلاعات می‌کنند نیاز دارید. مهارت های جانبی مثل UX Writer هم برای معماری اطلاعات لازم است.

هر کدام از این افراد، زوایه نگاه خاص و یکتایی را در دیزاین سیستم می‌سازند. طراحان روی روابط بصری و تعریف این روابط برای توسعه دهنده های front-end می‌پردازند. برنامه نویسان front-end کدهای ماژولار برای کامپوننت ها را شکل می‌دهند. سایر رکن ها هم وظایف خاص خود را دارند.

  • طراحان UX: شکل دادن تجربه نیکو
  • مدیر محصول: همسو کردن دیزاین ها با نیازهای کاربران
  • مدیر محتوا: توضیح دادن صدا و ادبیات
  • پژوهشگر: مشخص کردن نیازهای کاربر
  • رهبران: مشخص کننده تصمیمات سازمان

تعریف نحوه همکاری اعضای تیم

یک سری مدل و قاعده باید تعریف کنیم تا اعضای تیم بتواند در چارچوب این مدل با هم همکاری کنند و محصول نهایی را بسازند. شناخت اعضای تیم و تعریف درست نقش آنها و تعیین مدل کاری بهره وری را بالا می‌برد.

اگر قراره که ما یک دیزاین سیستم مقیاس پذیر داشته باشیم بدون تعریف نقش اعضا و چارچوب های کاری و سطوح دسترسی به مشکل برخواهیم خورد.

  • برقراری ارتباط بین اعضای تیم برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و حل مشکلات
  • کار مبتنی بر تسک های مشخص
  • تحویل گرفتن و کنترل تسک های انجام شده

نقشه راه درست کنید

بعد از اینکه چارچوب های کاریتان را مشخص کردید نیاز به یک نقشه راه دارید تا بفهمید کار را قراره چطور جلو ببرید.نقشه راه یک نگاه از سمت بالا به هدف ها و نحوه زمان بندی رسیدن به این هدف‌ها است.

یک نقشه راه خوب برای دیزاین سیستم شامل ۴ بخش کلیدی زیر است.

  • پژوهش کاربر: جمع آوری اطلاعات از رفتار کاربران
  • بررسی کردن طرح ها: گردآوری فهرستی از همه طرح ها 
  • ساخت سیستم: استانداردکردن طرح های بصری و روابط بین عناصر بصری
  • نگهداری: به روز رسانی دیزاین سیستم در دوره های مشخص

پژوهش

همزمان با شروع پیش نویس نقشه راه فرصت خوبی است تا اطلاعات لازم از کاربرانمان را جمع کنیم. یک سری روند و کمپین استاندارد و معمول برای جمع آوری اطلاعات از کاربر وجود دارد که پیگیری آنها حتما به شکلی موثر شما را به سمت نیازمندی های کاربر هدایت خواهد کرد. اگر وقت و یا توان اجرای این جور کمپین ها را ندارید حداقل کار این است که بنشینید و با کاربران خودتان حرف بزنید. معمولا در این حرف زدن ها کاربران از محدودیت ها و نقاط درد مشترکشان سخن خواهند گفت. این همان جایی است که شما باید دیزاین سیستم را به سمتی سوق دهید که تا میتوانید این نقاط درد را کمتر کنید.

پژوهش رفتار کاربر البته روندی توقف ناپذیر نیست و به شکلی مستمر با لانچ دیزاین سیستم همیشه باید نیازهای کاربران را مجددا سنجیده و سیستم را به روز نگه دارید.

فهرست کردن

از تمام چیزهایی که فعلا دارید و یا قراره که بعدا دیزاین کنید یک فهرست تهیه کنید. حتما از انواع مختلف دکمه ها و فرم هایی که دارید و از تنوع چیزهایی که باید دیزاین شوند تعجب خواهید کرد.دونه به دونه تمام عناصر را دسته بندی کنید. کار وقت گیر و سختی توی این بخش پیش رو دارید.

  • بصری (Visual): رنگ، متن و تایپ، فاصله ها و هر چیزی که شکل بصری را می‌سازند در این بخش باید دسته بندی شود.
  • کامپوننت های UI: دکمه ها، فیلدهای متنی، مودال ها و سایر کامپوننت ها اینجا خواهند آمد.
  • تعاملی‌جات (Interaction): هر جور call to action و تعامل ها را اینجا لیست کنید.

نحوه دسترسی کاربران به دیزاین سیستم

لازمه که اعضا و کاربرانی که با ما در ارتباط هستند نقش خودشان را در دیزاین سیستم به شکل درستی ایفا کنند.

مثلا یک عضو طراح جدید در تیم که با فرآیندهای شکل گیری و نحوه استفاده از برند ما آشنا نیست، حتما با دسترسی به دیزاین سیستم و قوانین دیزاین، خیلی سریع می‌تواند نقش خودش را به عنوان دیزاینر در سیستم پیدا کند.

یا یک توسعه دهنده نرم افزار با کپی کردن کدهای کامپوننت، میتواند فرآیند توسعه را سریع‌تر کند.

یک مدیر روابط عمومی و آدمی که قراره با کاربران ارتباط داشته باشد با مراجعه به دیزاین‌سیستم میتواند نحوه درست حرف زدن و ارتباط برقرار کردن با آدم های خارج سازمان را یاد بگیرد.

ساخت و اجرا

یک دیزاین سیستم توسط اجزای مستقل‌ای از هم ساخته می‌شود. اما این اجزا روی هم دیگر تاثیر می‌گذارند و از یک مسیر واحد تاثیر می‌پذیرند. مسیر از عناصر از شکل های ابتدایی به سمت کامپوننت های پیچیده حرکت ‌می‌کند.
با لایه های ابتدایی و ضروری شروع کنید. عناصر بصری و پایه را ایجاد کنید. بعد اجازه بدهید دولوپرها کارشان را به نقطه ای که در آن هستید برسانند. سپس لایه ها را یکی پس از دیگری پیاده کنید. اگر نیاز به الهام گرفتن دارید این سند  Awesome Design Systems از الکس پت چیز جالبی است و سعی کرده است تعدادی از دیزاین سیستم ها را فهرست کند.


با لایه های ابتدایی و ضروری شروع کنید. عناصر بصری و پایه را ایجاد کنید. بعد اجازه بدهید دولوپرها کارشان را به نقطه ای که در آن هستید برسانند. سپس لایه ها را یکی پس از دیگری پیاده کنید. اگر نیاز به الهام گرفتن دارید این سند  Awesome Design Systems از الکس پت چیز جالبی است و سعی کرده است تعدادی از دیزاین سیستم ها را فهرست کند.

نگهداری از سیستم

بعد از تمام چیزهایی که گفتیم تیم شما موفق می‌شود که اولین نسخه از دیزاین سیستم را لانچ کند. بله درست شنیدید:اولین نسخه.

دیزاین سیستم باید متناسب با تغییرات بازساخته و باز طراحی شود. چون سیستم زنده است و یک سیستم زنده به تناسب زمان، نیازمندی های جدید و فیچرهای جدیدی خواهد داشت که باید در دیزاین سیستم دیده شوند.

یک تیم و هسته تصمیم گیرنده و شکل دهنده برای دیزاین سیستم باید حفظ کنید تا تغییرات سیستم را رصد کنند و دیزاین سیستم را به روز نگه دارند. ورژن بندی را فراموش نکنید.

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *