چطوری یک دیزاین سیستم بسازیم؟ - قسمت دوم
در بخش اول این مطلب با اینکه یک دیزاین سیستم چی هست و شامل چه بخش هایی است با هم آشنا شدیم. در این بخش دوم...
دیزاین سیستم “بِأَیِ نحوٍ کان” - قسمت اول
دیباچه:
شرکتهای سرآمد، مجموعه قوانینشان در حوزه دیزاین را معمولا با دیگران به اشتراک میگذارند تا هر کسی بتواند از آن استفاده کند. مثلا گوگل، متریال دیزاین را به عنوان استاندارد دیزاین خودش منتشر کرده است. یا IBM دیزاین سیستمی با عنوان کربن دارد. حتی دولت آمریکا U.S. Web Design System را برای هماهنگی هر چه بیشتر سایت های دولتی منتشر کرده است. همه این ها نمونههایی از دیزاین سیستمها هستند.

دیزاین سیستم یعنی چه؟
به مجموعه ای ضروری از قوانین، محدودیت ها و مرامنامه ها که به شکل دیزاین و کد ارائه میشوند را دیزاین سیستم میگوییم. دیزاین سیستم از جزء شروع شده و به کل گسترش مییابد.
دیزاین سیستم سه بخش ضروری دارد:
- قانون: اینکه یک بخش بصری یا یک متن چه شکلی باشد.
- محدودیت: اینکه مثلا نباید خارج از این ۳ رنگ، رنگی استفاده کرد.
- مرامنامه: برای چه کاربری چه چیزی را نشان دهیم.
تهران ، رویایی که جان ندارد
زمانی که شما مدت زیادی از عمرتان را در یک شهر و یا یک محله می گذرانید ، یک جور احساس وابستگی به سراغتون میاد. به...
تایپوگرافی از سیر تا پیاز : خوشنویسی
قبلا در اولین سری از مطالب تاپیوگرافی از سیر تا پیاز ، تایپوگرافی از سیر تا پیاز : تعریف به چیستی و چگونگی تایپوگرافی اشاره داشتم . همچنین در دومین سری از این مطالب تایپوگرافی از سیر تا پیاز : تایپ فارسی در وب به جایگاه فونت ، وب فونت و نحوه استفاده از تایپ در وب پرداخته بودم . امروز قصد دارم در سومین سری از این مطالب به خط ، خطاطی و آنچه که ما امروزه به نام خوشنویسی می شناسیم بپردازم .
اصولا زمانی که ما از "تایپ" و "تایپوگرافی" صحبت می کنیم ، داریم از فرآیندی صنعتی ، تکثیر پذیر و قابل چاپ صحبت می کنیم . در همین راستا معمولا هنر خوشنویسی و خطاطی را در گروه تایپوگرافی قرار نمی دهیم ؛ زیرا که غالبا در آن ابعاد صنعتی ، تکثیر پذیری و چاپ مطرح نیست .
سیاه مشقی از مرحوم عمادالکتاب در وصف کتاب سفرنامه خراسان
اما چیزی که باعث شد من در این سری از مطالب تایپوگرافی از سیر تا پیاز به خوشنویسی بپردازم ، اهمیت بسیار زیاد آن در شکل گیری تایپ های مدرن امروزی است . هر چیزی که ما امروز از طراحی تایپوگرافی داریم ، بر دوش خوشنویسان بزرگ ما در گدشته است . کسی که بتواند خوشنویسی را درست بشناسد و انواع خطوط را درک کند ، در رهیافت خود به سمت طراحی تایپ بسیار موفق تر نسبت به آنها که چنین دانشی در اختیار ندارند عمل خواهد کرد .
دیباچه :
خوب است قبل از بررسی خطوط در خوشنویسی قدری با تاریخچه و کم و کیف خوشنویسی آشنا شویم . متن زیر به اختصار و با دخل و تصرف از ویکی پدیا ، این هدف را محقق می کند : خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام میگیرد خوش نویس نام دارد، بهخصوص زمانی که خوش نویسی حرفه ی شخص باشد. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر میرسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزشهای زیبایی شناختی خلق کند. از این رو خوشنویسی با نگارش سادهٔ مطالب و حتا طراحی حروف وصفحهآرایی متفاوت است. همچنین از آنجایی که این هنر جنبههایی از سنت را در دل خود دارد باید آن را تا حدی از تایپوگرافی که مبتنی بر ارزشهای گرافیکی مدرن و کارهای چاپی است متمایز کرد. خوشنویسی تقریباً در تمام فرهنگها به چشم میخورد اما در مشرق زمین و بهویژه در سرزمینهای اسلامی و ایران در قله هنرهای بصری واقع است. خوشنویسی اسلامی و بیش از آن خوشنویسی ایرانی تعادلی است حیرتانگیز میان تمامی اجزا و عناصر تشکیل دهندهٔ آن. تعادل میان مفید و مورد مصرف بودن از یک سو و پویایی و تغییر شکل یابندگی آن از سوی دیگر؛ تعادل میان قالب و محتوا که با آراستگی و ملایمت تام و تمام میتواند شکل مناسب را برای معانی مختلف فراهم آورد.
چالش : انتخاب ایده و شروع فرآیند طراحی
این دومین مطلب از سری مطالبی است که در مورد چالش 6 ماهه می نویسم . به طور خلاصه در این چالش قرار بر این است...
طراحی گرافیک ، که عشق آسان نمود اول
خیلی از دوستان این روزها به حقیر ایمیل می دهند یا کامنت می گذارند که به طراحی گرافیک علاقه دارند و حتی در این رشته تحصیل هم...
چالش : طراحی یک برنامه کاربردی تجاری در عرض 6 ماه
امروز یک مطلب از آرش میلانی دیدم با عنوان شروع چالش طراحی سرویس: از صفر تا درآمد پنج میلیون تومان در ماه در عرض شش ماه ....
طراحی مجدد:لوگوی باشگاه فوتبال اینتر میلان
درباره:
اینتر میلان یکی از مطرحترین باشگاههای جهان است. اینتر را در دنیای فوتبال با لقب پاتزا اینتر (به معنای اینتر دیوانه) میشناسند. دلیل این لقب نتایج پر فراز نشیبی است که اینتر بدست میآورد. این باشگاه در میان طرفداران تیفوسی فوتبال در ایتالیا و جهان از محبوبیت جالب توجهی برخوردار است. اینتر تا امروز تنها باشگاه کشور ایتالیاست که تا کنون به دستهٔ پائین تر سقوط نکرده و در تمامی ادوار سری آ حاضر بوده است. آنها از سال ۲۰۱۰ و پس از فتح سه گانهاسکودتو، کوپا ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا با ژوزه مورینیو دچار افت شدند و فصل گذشته در رده نهم سری آ قرار گرفتند، آنها در این فصل پنجم شده و به لیگ اروپا صعود کردند. (منبع: ویکی پدیا)باگی به نام اسرائیل
دامنه جنایات اسرائیل به گوش همه رسیده است . مخصوصا این روزها که باز دوباره در غزه در حال خلق بحرانی دیگر در زمینه نقض حقوق بشر...
طراحی رابط کاربری ایرانی - تقارن
رابط کاربری ایرانی سعی می کند به ویژگی های هنر ایرانی بپردازد و ببینید که آیا می توان بین این ویژگی ها و طراحی رابط کاربری و رابط تعاملی ارتباطی یافت یا خیر . در قسمت قبلی طراحی رابط کاربری ایرانی . چرا و چگونه؟ – دیباچه به این موضوع پرداختم که چرا ضرورت دارد تا رویکردهای بومی در هر هنری به عرصه شکوفایی برسد و مثال هایی از این دست را بررسی کردم . در ادامه قرار بر این شد که در هر مقاله از این سری به بررسی یکی از ویژگی های هنر ایرانی اسلامی بپردازیم که در این مطلب نوبت به تقارن رسیده است .
هنر ایرانی یا هنر اسلامی :
برخی از دوستان به بنده متذکر شده اند که شما بین هنر اسلامی (هنر اعراب ) و هنر ایرانی باید تمایز قایل شوی و این دو در یک مسیر نیستند . شاید بهتر باشد قبل از هر چیزی چند نکته در این مورد بگویم . تاریخ هنر ایران یک تاریخ هفت هزار ساله است و بدیهی است که در دوران های مختلف ، به یک شکل نبوده است . در دوران هخامنشیان این هنر تآثیر گرفته از هنر عیلامیان بود و در دوره اشکانیان از روم و فرهنگ غرب تاثیر می گرفته . همچنین در 1500 سال اخیر ، هنر ایرانی با هنر اسلامی آمیخته شده است . چیزی که در این بین مهم است این است که هیچ گاه هنر ایرانی تحت تاثیر فرهنگ های مختلف ، چارچوب های خود را از دست نداده است و این ایرانیان بوده اند که با فرهنگ غنی خود ، بر روی سایر فرهنگ ها تاثیر گذاشته اند . به طور خاص در زمینه هنر اسلامی ، شاید به جرات بتوان گفت که بیش از 90 درصد این هنر مبدعان و خالقان ایرانی داشته است . شکل طاق ها و درب ها ، نقش مایه ها و موتیف ها ، گره ها ، نگارگری و تذهیب ، خط و خوشنویسی ، معماری و انواع هنرهای دیگر را ایرانیان به پیش برده اند . قدیمی ترین مسجد ایران که هم اکنون وجود دارد مسجد جامع تاریخانه دامغان است . این مسجد که اساس معماری آن منطبق بر معماری مساجد امروزی است ، از معماری دوران ساسانی تاثیر گرفته است .
تقارن :
تقارن عبارت است از نظم و تعادل مبتنی بر تکرار عناصر . تقارن مهم ترین ویژگی "طبیعت" است . چه در برگ یک درخت نگاه کنید و چه در یک حیوان ، مثل پروانه می توانید اثر تقارن را مشاهده کنید . ذهن ما همیشه با طبیعت و تقارن آشنا بوده است ، پس در مواجه با هنر متقارن احساس بیگانگی نمی کند و برایش دلنشین می شود .
انواع تقارن :
سه نوع تقارن وجود دارد : بازتابی ، چرخشی و اتقالی .کپی رایت ؟ شاید وقتی دیگر !
شاید وقت اش باشه نگاهی جدی تر داشته باشیم به قضیه کپی رایت . موضوع مهم ای که در بین تارهای اخلاق ، قانون و شرع پیچیده شده . از طرفی یک قضیه کاملا اخلاقی هست و از طرف دیگر یک قانون کاملا تجاری .
وقتی از کپی رایت صحبت می کنیم ، دقیقا از چی صحبت می کنیم ؟
قضیه خیلی ساده است ، یک شخصی یا سازمانی اثری معنوی به وجود می آورد . وقتی می گویم "اثر معنوی" ، در اینجا منظورم ، اثری است که ماهیت فیزیکی و سخت افزاری ندارد . مثل فیلم ، نرم افزار ، کتاب و یا سایر چیزهای مشابه . چیزهایی که شما خیلی راحت می تونید یک نسخه ازش کپی بگیرید یا یادداشت کنید . اما به شما می گویند که این کار را نکنید . چرا ؟مهم ترین دلیل اش اینه که برای تولید یک اثر معنوی هزینه ای صرف می شود که باید بخشی از این هزینه را شما به عنوان مصرف کننده آن اثر پرداخت کنید . این یعنی قانون کپی رایت .کپی رایت قانونی است که به تولید کننده یک اثر این اطمینان را می دهد که اثرش را کسی نمی تواند کپی و یا استفاده کند ، مگر اینکه از تولید کننده اجازه بگیرد ، یا اینکه هزینه تعیین شده را به تولید کننده پرداخت کند . در غیر این صورت کسی که قانون را نقض کند ، مجرم است و حق قانونی و اخلاقی تولید کننده را نقض کرده است . البته کسانی که قانون کپی رایت را نقض می کنند همیشه وجود دارند و البته تعدادشان هم به هیچ عنوان کم نیست . دلایل فرهنگی ، مالی و عادات اجتماعی مهم ترین دلیل نقض کپی رایت توسط افراد است .
چرا باید به کپی رایت اهمیت بدهیم :
نخست - تا بتوانیم از سایر محصولات مشابه لذت ببریم : می خواهید کپی رایت را رعایت نکنید ، حرفی نیست ، اما وقتی یک تولید کننده نرم افزار یا تولید کننده فیلم نتواند هزینه های تولید اثر را جبران کند ، بعید است محصول مشابه یا دنباله ای بر آنچه ساخته است ، عرضه کند . دوم - پشتیبانی دریافت کنیم : نرم افزاری را تهیه کرده اید و پول آن را نپرداخته اید ، پس باید خودتان با مشکلاتش دست و پنجه نرم کنید و انتظار پشتیبانی از جایی نداشته باشید . خیلی وقت ها ، کپی رایت یک نرم افزار فقط هزینه پشتیبانی آن است . سوم - احترام دریافت کنیم : رعایت قانون کپی رایت منزلت و جایگاه اجتماعی شما را بهبود می بخشد . هزینه برای کپی رایت ، به نوعی هزینه برای "برند" شخصی شما است . دوست دارید انسانی قانون مدار جلوه کنید ، پس رعایت کپی رایت شرط مهمی برای شماست . چهارم - تا اثر معنوی خودتان را ندزدند : خوب وقتی شما برای اثری که دیگران خلق کرده اند ارزشی قایل نیستید ، انتظار نداشته باشید که دیگری برای اثر شما ارزشی قایل باشد . واقعا حرف طلایی از امام علی نقل شده است : هر چیزی که برای خود می پسندی ، برای دیگران هم بپسند . پنجم - تا دزد نباشیم : خیلی خوب نیست به کسی لقب دزد بدهند ، معمولا این کار را برای کسانی که کپی رایت را رعایت نمی کنند ، می کنند .
بی خیال کپی رایت ، ما تو ایران زندگی می کنیم :
این حرف از جهاتی درسته و از جهاتی نه . درسته به خاطر اینکه در خیلی از موارد رعایت قانون کپی رایت تو ایران با محدودیت هایی همراه خواهد بود . نخست اینکه کپی رایت همان طور که قبلا گفتم بیش از اینکه اخلاقی باشه ، حقوقی و قانونی است . ما در ایران و در مورد نرم افزارها و یا کتاب های خارجی قوانین مشخصی نداریم . از طرفی خیلی از شرکت ها به صورت یک طرفه ایران را به خاطر مسایل سیاسی و البته ناجوانمردانه ، تحریم کرده اند . بدیهی است که شما اگر هم بخواهید ، نمی توانید از این شرکت ها نرم افزار را به صورت قانونی و در ایران خریداری کنید . دوم اینکه بر فرض مثال شما نرم افزار مربوطه را خریداری می کنید . طبیعی است که بخشی از هزینه یک نرم افزار که مربوط به پشتیبانی است ، را دور ریخته اید . این کار هم به نوعی ظلم در حق مشتری ، که شما باشید ، خواهد بود . سوم اینکه قانون کپی رایت یک بحث کاملا حقوقی است ، در ایران اگر شما نرم افزار یا فیلمی خارجی را کپی کرده باشید ، هیچ قانونی را نقض نکرده اید . چه از لحاظ قوانین داخلی و چه از لحاظ قوانین بین المللی . چهارم اینکه از لحاظ شرعی هیچ مشکلی نخواهید داشت . در ایران بسیاری از مردم مسلمان و شیعه هستند . دقیق خاطرم نیست ، اما چند تن از مراجع گفته بودند که کپی رایت از لحاظ شرعی پیرو قانون کشور است . به این معنی که تا قانون حق کپی رایت را برای نرم افزارهای خارجی به رسمیت نشناسد ، شرع با آن مشکلی نخواهد داشت . همینطور دو تن از مراجع کپی نرم افزار و فیلم های آمریکایی را مصداق نقض کپی رایت ندانسته بودند .تایپوگرافی از سیر تا پیاز : تایپ فارسی در وب
به مناسبت روز وبلاگ نویسی ، قصد دارم دومین مجموعه از مطالب تایپوگرافی از سیر تا پیاز را به کاربرد تایپ در وب و به خصوص زبان فارسی بپردازم .
تایپ و تصویر در کنار یکدیگر انتقال دهنده مفهوم هستند . در این بین تایپ نقش کلیدی و پررنگی ایفا می کند . گاهی اوقات تایپ بیان تصویری دارد و از کارکرد صرفا متنی خود خارج می شود و مفهوم را نیز به شکلی تصویری منتقل می کند . انواع فونت ها ، چیدمان ها و رنگ ها در متون به کارکرد تصویری تایپ کمک می کنند . تایپوگرافی خیلی خلاصه یعنی همین اهمیت دادن به وجه تصویری تایپ .
دیباچه :
رسانه های دیجیتال مدرن از جمله وب ، تفاوت های اساسی با رسانه های سنتی مبتنی بر کاغذ دارند . با توجه به جوان بودن رسانه های دیجیتال نسبت به کاغذ ، اکثر توجه طراحان به سمت صنعت رسانه های کاغذی معطوف بوده است و معمولا طراحان ، طرح های خود را برای چاپ محیا کرده اند . در این میان طراحان فونت و تایپ فیس استثنا نیستند . چیزی که رسانه ای مثل کاغذ را با رسانه ای مثل موبایل متمایز می سازد ، 'دقت' است . رسانه های کاغذی در بدترین حالت معمولا 300 نقطه در هر اینچ دقت دارند ( امروزه دقتی مثل 1200 نقطه در هر اینچ بسیار رایج است ) در حالی که در رسانه های دیجیتالی این رقم به طور معمول حدود 100 پیکسل در هر اینچ است . در نسل جدید مانیتورها این رقم تا حدود 220 تا 300 پیکسل در هر اینچ بالا رفته است . به هر حال با توجه به اینکه نمایشگرهای ریتینا و با تفکیک پذیری بالا همه گیر نشده اند ، پس باید طراح به نوع رسانه ای که با آن کار می کند توجه داشته باشد . چنانچه شما از تایپ با جزییات فراوان و مناسب چاپ بر روی مانیتور ها با دقت پایین تر استفاده کنید ، مشکلاتی مثل دندانه دار شدن و پلیدگی را مشاهد خواهید کرد . زمانی که من برای رسانه های کاغذی اقدام به طراحی می کنم ، اطلاعاتی مثل ابعاد کار و نوع چاپ را دارم . در نتیجه زمانی که می خواهم از تایپ استفاده کنم ، متناسب با ابعاد و نوع چاپ این کار را انجام می دهم . اما در وب اینگونه نیست . در طراحی وب سایت ها و استفاده از تایپ باید به این نکته توجه داشت که ممکن است وب سایت شما توسط هر دستگاهی در هر ابعادی و با هر کیفیتی مشاهده شود . از کامپیوترهای قدیمی با تفکیک پذیری پایین تا موبایل ها ، تبلت ها و نمایشگرهای بزرگ .
صحبتی با آیدین آغداشلو در باب هنر گرافیگ
آیدین آغداشلو از پنج سالگی به نقاشی روی آورد و در ۱۴ سالگی نقاشیهایش در کتابهای درسی چاپ میشد و بعدها نقاشی و گرافیک حرفه اصلی او شد...
بازی کنیم : FEZ هنرنمایی با پیکسل ها
برای من بخش مهمی از سرگرمی هایم را بازی های کامپیوتری می سازند . ما نسلی هستیم که با بازی های کامپیوتری رشد کرده ایم و...
طراحی رابط کاربری ایرانی . چرا و چگونه؟ - دیباچه
آیا چیزی به اسم رابط کاربری ایرانی می تواند وجود داشته باشد ؟ یک رابط کاربری ایرانی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ . در سری مقالات "طراحی رابط کاربری ایرانی . چرا و چگونه؟ " سعی دارم با بررسی ویژگی های هنر ایرانی برای سوالاتی که در ابتدا پرسیدم ، پاسخی بیابم . اگر شما هم به این موضوع علاقه مندید با من همراه باشید .
دیباچه
طراحی رابط گرافیکی کاربر (Graphic User Interface) یا طراحی تعاملی (Interactive design) شاخه های نسبتا جدید در طراحی هستند که مورد توجه عموم طراحان به خصوص طراحان گرافیک و طراحان صنعتی قرار گرفته است . این شاخه از طراحی نسبتا جوان است و همراه با رشد تکنولوژی به شدت در حال گسترش است .
زمانی که ما تکنولوژی و نرم افزار را وارد می کنیم ، طبیعی است که فرهنگ استفاده و زبان طراحی آن را نیز وارد می کنیم .رابط گرافیکی کاربر پیرو یک سری استانداردها است . مهم ترین خصوصیتی که این استانداردها را شکل می دهند ، کاربران هستند . مشخص است که کاربران با هم متفاوت اند . اینکه شما بخواهید رابط کاربری برای مخاطبان کهنسال طراحی کنید و یا مخاطب کودک ، کاملا ممکن است در نحوه دیزاین ما تاثیر گذار باشد .


مکتب ایرانی :
همه این مطالب را در دیباچه گفتم تا به این نکته برسم که ما نیاز داریم نسبت به طراحی UI ایرانی نگاه جدی تری داشته باشیم . در سری مقالاتی که از این به بعد در مورد طراحی UI ایرانی خواهم نوشت ، سعی می کنم به بررسی مشخصه های هنر ایرانی بپردازم و ببینم که آیا می توان از این مشخصه ها در طراحی UI هم استفاده کرد یا خیر .
نه هر که چهره برافروخت دلبری داند
همانطور که متوجه شده اید قالب سایت تغییر کرده است . امسال بهار فرصتی دست داد تا بتوانم قالب پیکسلر را باز طراحی (ReDesign) کنم . در ادامه توضیحات مختصری در مورد قالب جدید و نحوه شکل گیری آن خواهم داد .
چرا تغییر ؟
قالب قبلی ، قالب خوبی بود ، منحصر به فرد و زیبا بود و تقریبا همه افراد از آن رضایت داشتند . اما معایبی داشت که مرا به فکر انداخت به جای مرتفع کردن این معایب ، قالب را دوباره طراحی کنم . یکی از مهم ترین ایرادهای قالب قبلی این بود که responsive نبود . همینطور به نظرم سایت می توانست با چیدمان مناسب تر اطلاعات باز هم کمینه تر و بهینه تر شود . پس شروع کردم بر روی رابط کاربری آن کار کردم . طبق معمول من ابتدا کار را درPhotoshop دیزاین می کنم . تصویر زیر اولین طرحی بود که در این مورد کار کردم :
22 مکانی که واقعا وجود دارند
کره زمین ، خانه ما ، سرزمین شگفتی ها و زیبایی هاست . جغرافیای متفاوت ، فصل های گوناگون و جاذبه های طبیعی زیبا ، جلوه...
گرافیکی که می توانید به کد تبدیل کنید
یکی از دشواری های برنامه نویسی گرافیک ترسیم اشکال است . شما باید با مشتی مختصات ، عدد و دستورات به برنامه بفهمانید که می خواهید...
رایتل ، نگاهی دیگر به فناوری نو + به روز رسانی
به روز رسانی فتوای آیت الله خامنه ای از مراجع تقلید مربوط به رایتل از سوی یکی از دوستان برایم ارسال شد که بنده در ابتدای...
نگاهی به برندینگ جدید ویندوز 8
با نگاهی ساده به ویندوز 8 و تبلیغات پیرامون آن ، می توان دریافت که ماکروسافت سیاست های برندینگ تازه و متفاوتی برای این سیستم عامل جدیدش در پیش گرفته است . پیش تر در مورد تغییر رویکرد ماکروسافت در " ماکروسافت تازه می شود " مطلب نوشته بودم . امروز فقط قصد دارم به ویندوز 8 و استراتژی های برندینگ این محصول نگاهی داشته باشم .
اگر کمی به قبل تر برگردیم ، مثلا سال 2008 ، می توانیم تبلیغ پرصر و صدای ماکروسافت با حضور بیل گیتس و جری سینفیلد را به یاد آوریم . اگر آن تبلیغ را ندیده اید ، آن را از اینجا ببینید . یک تبلیغ نسبتا ضایع ( به تعبیر من) . این تبلیغ برای من یادآور ماکروسافت دوران ویندوز ویستا است . حضور ناموفق در پی سی و پایان دوران ویندوز موبایل 6 . در آن ایام گوگل و اپل در حال ساخت دنیای موبایل ها بودند و ماکروسافت هیچ چیز نداشت .
امروز دغدغه های ماکروسافت از آن زمان بسیار بیشتر است . از طرفی ویندوز 8 برای پی سی ها و از طرف دیگر Windows Phone 8 بر روی موبایل ها شروع تازه ای دارد . آنها "سرفیس" را تازه به پرواز درآورده اند . همچنین XBox 720 به عنوان جایگزینی برای XBox360 در راه است . ماکروسافت باید یکپارچگی و انسجام بین تمام محصولات خود ایجاد کند و زبان طراحی مترو (Modern UI) مثل یک چسب اتصال عمل می کند .
فراتر از انسان : عکس هایی از تیم فلچ
" تیم فلچ " عکاسی است که گفته شده 7 سال برای گرفتن عکس از حیوانات و تکمیل پروژه ای با نام " فراتر از انسان"...
خرده تجربیات یک طراح گرافیک
مدتی است برخی از دوستان به خصوص در شبکه های اجتماعی ، علاقه شان نسبت به گرافیک را با من در میان می گذارند و در مورد راه و روش درست برای آنکه یک طراح موفق شوند ، سوالاتی می پرسند .
بنده ، با کسی که به آن "طراح گرافیک" می گویند فاصله معناداری دارم . با این حال مطرح کردن برخی از تجربیات در پاسخ به این سوال " که چگونه یک طراح گرافیک شویم ؟ " مفید خواهد بود .
بخشی از یک پوستر به مناسبت روز جهانی گرافیک - مهدی خدادادی
کمی دیباچه :
زمانی که 5 سال پیش تصمیم گرفتم وارد حیطه طراحی گرافیک شوم ، هیچ شناختی از گرافیک نداشتم . خاطرم هست تازه دانشگاه "مهندسی کامپیوتر" قبول شده بودم و رشته ای که در دانشگاه دنبال کردم ، ارتباط آشکاری با مفاهمی مثل "دیزاین" و "هنر" نداشت . همه چیز از علاقه ام به هنر شروع شد .علاقه اولین گام و گامی پیش برنده در هر زمینه ای است .یک روز از رادیو شنیدم که "فرهنگسرای ارسباران" برای ترم تابستان کلاس نقاشی برگزار می کند . صرفا به دلیل علاقه و لذت خاص نقاشی ، تصمیم گرفتم در این کلاس ثبت نام کنم و این آغاز ماجرا بود . فکر کنم حدود 6 ماه به فرهنگسرا می رفتم و این داستان با شروع دانشگاه پایان گرفت . مهم ترین خاصیت این کلاس برای من این بود که فهمیدم خرده استعدادی در هنر دارم و نباید این مسیر را ناتمام بگذارم .

قرار گرفتن در یک جمع هنری به شما کمک می کند تا استعدادهای خود را بشناسید و گاها با دیدن یک اثر هنری جرقه ای در شما زده می شود .پس از دانشگاه تصمیم گرفتم گرافیک را کمی جدی تر دنبال کنم . آنچه در ادامه می خوانید بخشی از تجربیاتی است که در این مسیر به آنها رسیده ام .
دیزاین در برابر هنر
هر پروژه ای نیاز به "دیزاین" دارد . نحوه تجزیه و تحلیل ، اجرا و پایان یک پروژه باید "دیزاین" یا طراحی شود . سوال اصلی اینجاست که آیا مفهوم " دیزاین" با مفهوم " هنر " برابر است ؟ تفاوت ها و شباهت های بین این دو مفهوم چیست . من مردم بسیاری را دیده ام که "دیزاینر" و هنرمند را به یک چشم دیده اند . شاید تا وقتی که "دیزاین" و "هنر" درست تعریف نشوند ، تمایزات به درستی مشخص نشود .
دیباچه :
من معمولا با هر دو نوع از پروژه ها سرو کار دارم . "دیزاین" بیشتر زمانی مطرح می شود که ما با "محتوا" و "مخاطب" سروکار داریم . اینکه چطور و چگونه محتوا را به شکلی بصری چیدمان کنیم تا مخاطب بتواند به بهترین شکل با محتوا ارتباط برقرار کند . طراحی صفحات وب و یا صفحه آرایی مجلات از این جمله است .
اینکه در ویترین ، مطالب چگونه چیده شود تا مخاطب به بهترین شکل به آن دست پیدا کند ، "دیزاین" نام دارد."دیزاینر" الزاما شاید نتواند بر روی کاغذ یک خط راست رسم کند و یا ممکن است در مورد ترکیبات رنگ ها بر روی بوم اطلاعاتی نداشته باشد . از سویی دیگر وقتی مشغول کاری صرفا هنری مثل نقاشی هستم ، بیش از آنکه به مخاطب نقاشی فکر کنم به تمابلات ، احساسات و بیان شخصی خودم توجه دارم . هنر معمولا تکثیر پذیر نیست . صریح صحبت نمی کند و بیشتر اوقات به مهارت دست احتیاج دارد .

هنر چیست ؟


دیزاین چیست ؟



Processing : برخورد هنر و الگوریتم
substrate
تصویری که در بالا می بینید برداشتی آزاد ، از یک نقاشی قدیمی از جکسون پولاک با نام "لایه ها" است . این تصویر تماما به وسیله روابط ریاضی ، الگوریتم ها و کد نویسی شکل گرفته است .از زبان برنامه نویسی Processing برای خلق این اثر استفاده شده است .
پیش از این در پیکسلر در مورد "هنر مولد" یا "Generative Art" صحبت کرده بودم :
اگر شما به عنوان یک هنرمند به این شکل از هنر علاقه دارید ولی در مورد یادگیری زبان های برنامه نویسی پیچیده مطمئن نیستید ، Processing یک پیشنهاد خوب ، ساده و دلچسب است. اگر هم یک برنامه نویس هستید ، باز هم Processing را در اموری مثل پردازش تصویر ، صدا و پردازش داده ها ، موثر و ثمر بخش خواهید یافت .هنر مولد هنری است که در آن اثر هنری ، طبق الگوریتمی از پیش تعریف شده تولید می شود . این الگوریتم می تواند توسط نرم افزار و یا سیستم های شبیه سازی ریاضی تعریف شود . هنر مولد در همه زمینه های هنری مثل هنرهای تجسمی ، موسیقی ، مجسمه سازی و… کاربرد دارد .
Processing یک زبان برنامه نویسی آزاد و سرگرم کننده برای نوشتن انواع برنامه های گرافیکی و تعاملی است .با Processing شما یک کاغذ سفید در اختیار دارید که می توانید به ساده ترین شکل ممکن ایده های گرافیکی و هنری خود را به وسیله کُد نویسی بر روی آن پیاده کنید .
