Scroll to top

نگاهی به برندینگ جدید ویندوز ۸


مهدی خدادادی - نوامبر 17, 2012 - 12 دیدگاه

زمان تقریبی برای مطالعه: ۵ دقیقه

با نگاهی ساده به ویندوز ۸ و تبلیغات پیرامون آن ، می توان دریافت که ماکروسافت سیاست های برندینگ تازه و متفاوتی  برای این سیستم عامل جدیدش در پیش گرفته است . پیش تر در مورد تغییر رویکرد ماکروسافت در ” ماکروسافت تازه می شود “ مطلب نوشته بودم . امروز فقط قصد دارم به ویندوز ۸ و استراتژی های برندینگ این محصول نگاهی داشته باشم .

 

 

اگر کمی به قبل تر برگردیم ، مثلا سال ۲۰۰۸ ، می توانیم تبلیغ پرصر و صدای ماکروسافت با حضور بیل گیتس و جری سینفیلد را به یاد آوریم . اگر آن تبلیغ را ندیده اید ، آن را از اینجا ببینید . یک تبلیغ نسبتا ضایع ( به تعبیر من)  . این تبلیغ برای من یادآور ماکروسافت دوران ویندوز ویستا است . حضور ناموفق در پی سی و پایان دوران ویندوز موبایل ۶ . در آن ایام گوگل و اپل در حال ساخت دنیای موبایل ها بودند و ماکروسافت هیچ چیز نداشت .

امروز دغدغه های ماکروسافت از آن زمان بسیار بیشتر است . از طرفی ویندوز ۸ برای پی سی ها و از طرف دیگر Windows Phone 8 بر روی موبایل ها شروع تازه ای دارد . آنها “سرفیس” را تازه به پرواز درآورده اند . همچنین XBox 720 به عنوان جایگزینی برای XBox360 در راه است . ماکروسافت باید یکپارچگی و انسجام بین تمام محصولات خود ایجاد کند و زبان طراحی مترو (Modern UI) مثل یک چسب اتصال عمل می کند .


 

حدود یک سال پیش شرکت “ولف اولینز” از سوی ماکروسافت برای سامان دادن هویت جدید ویندوز ۸ انتخاب شد . ویندوز ۸ قرار بود به عنوان تاج سر تمامی محصولات ماکروسافت به کار گرفته شود .

سعی بر این بود  که برند ویندوز ۸ ، از خود ویندوز ۸ بزرگتر باشد .

برای این منظور کل سیستم برندینگ سیستم عامل و تمام محصولات دیگر ماکروسافت “باز تعریف” و “باز طراحی” شد . استفاده از خطوط نوک تیز و زاویه دار در دستور کار سیستم جدید برندینگ قرار گرفت . ( هنوز بخشی از این اکوسیستم و محصولات توسط ماکروسافت رونمایی نشده است )

تمام تلاش “ولف” در خلق برند جدید بر ماندگاری بالا بود . چیزی که ما آن را “عمر برند” می خوانیم . اینکه شما مطمئن شوید برند و هویتی که خلق کرده اید ، در مدت زمانی طولانی شادابی و تازگی خود را حفظ خواهد کرد .

این برند تنها متعلق به ویندوز ۸ نبود و در واقع برند ویندوز ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ و هر سیستم عامل ویندوزی که در آینده ساخته می شد ، بود.

 

 

رهبری یک کنسرت

پروژه برندینگ جدید ماکروسافت به حدی بزرگ است که هر شرکتی نمی تواند به تنهایی از پس تمام بخش های آن برآید . از این رو “ولف” مثل یک رهبر کنسرت عمل کرد و بخش های مختلف پروژه را به افراد و شرکت های مختلف سپرد تا تحت یک رهبری واحد ، مجموعه برند جدید را سامان دهند . لوگوی آن را “پائولو اسچر” طراحی کرد .”کریسپین پورتر” و “بوگسکی” تبلیغات تلویزیونی آن را به عهده گرفتند . R/GA تبلیغات رسانه ای آن را به عهده گرفت .Ideo بسته بندی محصول را طراحی کرد . و شرکت های دیگر هر کدام به نوعی بخش هایی از این پروژه بزرگ را به پیش برده اند .

این استراتژی های برند برای مکان های مختلف جهان و به شکلی بومی متفاوت بود .

ویندوز محصولی است که بیش از یک میلیارد نفر در روز آن را به کار می گیرند . این حجم عظیم از کاربران و این مقیاس از خدمات باید در استراتژی برند دیده و برجسته می شد .

به همین منظور شرکت “ولف” شروع به سفر به نقاط مختلف جهان کرد و در این بین Todd Selby به عنوان عکاس ببه این پروژه کمک می کرد . هدف از این سفرها تهیه عکس ها و تصاویر ویدیویی مختلف از میزان نفوذ نه تنها ویندوز ۸ ، بلکه ماکروسافت در نقاط مختلف جهان بود .

فیلمی با عنوان “جهان آماده است” قبل از عرضه جهانی ویندوز ۸ پخش شد و در آن نقاط مختلف جهان ، مردم ، ویندوز ۸ و ماکروسافت به تصویر کشده شد . این فیلم را می توانید از اینجا ببینید .

ماکروسافت جزیی از کل است

هدف این بود که نشان داده شود که هر وقت  ، جایی به واسطه ویندوز ۸ حس خوبی و یا لبخندی جریان می یابد ، ماکروسافت بخشی از این سیستم است . این سیستم شامل ویندوز ، سرفیس و البته آفیس و اینترنت اکسپلورر می شود.

“ولف” می گوید :

ما نمی خواستیم که یک ماکروسافت واحد را برای تمام جهان و تمام افراد تعریف کنیم ، بلکه هدف این بود که هر کس ماکروسافت خودش را پیدا کند و بسازد.

برای اینکه هر کس بتواند نقاط مورد نظر خود را ار نام تجاری جدید ماکروسافت راحت تر بیابد و با آن احساس نزدیکی کند به سراغ رنگ ها ، متن و اشکال رفتیم . عناصری مشترک بین همه انسان ها . استفاده از زاوایای تیز ، رنگ های شاد و موسیقی به ما در باز تعریف برند ماکروسافت کمک کرد .

 

در نهایت

ماکروسافت برای تغییر هویت سازمانی خود از ویندوز ۸ شروع کرد ولی به آن بسنده نکرده است . سیمونز از ماکروسافت می گوید : شاید زمانی تنها تغییر در ویندوز برای ماکروسافت کافی بود ، اما اکنون ما نیازمند تغییر همه چیز هستیم . این تغییر شروع شده است و ادامه خواهد یافت .

 

 

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. حسین

    به نظرم در مورد ماندگار بودن طراحی کمی اغراق شده ، درسته گوشه های تیز کمی جدید به نظر میرسه ولی قبل از فراگیر شدن گوشه های نرم این گوشه تیزها بودند که به کار برده می‌شدند و این چرخه تکرار می‌شود و هیچ طرحی ماندگاری ندارد.

    • طول عمر برند به چیزی بیشتر از گوشه های نوک تیز یا گرد بستگی دارد . اینکه شما بتوانید هویتی را سامان دهید که مجبور به تغییرش در کوتاه مدت نشوید . ماکروسافت مجموعه ای از سیاست ها را در این باره در پیش گرفته است که UI تخت و مسطح یکی از این سیاست هاست .

  2. به موضوع بسیار جالبی پرداختید، ارتباط خوبی بین اقدامات مختلف مایکروسافت ایجاد کردید و نتیجه گیری نهایی خوب بود. استفاده کردم … مرسی

  3. saeed

    بسیار ممنونم و خوشحالم که نظر من را پذیرفتید و در مورد آن مطلب نوشتید ، ولی دوست داشتم بیشتر در مورد فلسفه طراحی انتزاعی استفاده شده در ویندوز ۸ بنویسید. با تشکر

  4. ممنون سعید جان ، اگر بتوانم حتما در مورد فلسفه طرح های انتزاعی روی بسته بندی های ویندوز خواهم نوشت .

  5. مثل همیشه از خواندن وبلاگت لذت میبرم.

  6. منظورتون برندین (Branding) هست؟

  7. یونس

    امیدوارم این تغییرات شامل open source ی شدن مایکروسافت هم بشه . فکرشو بکنید اگه مایکروسافت کداش رو منتشر کنه چه انقلابی و چه تحولی تو حوزه نرم افزار رخ میده .

  8. اپن سورس؟ اگه می خواست اپن سورس کنه که هیچ وقت نمی دزدیدش.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *