تایپوگرافی از سیر تا پیاز : تایپ فارسی در وب

۱۸ شهریور ۱۳۹۲

به مناسبت روز وبلاگ نویسی ، قصد دارم دومین مجموعه از مطالب تایپوگرافی از سیر تا پیاز را به کاربرد تایپ ۱ در وب و به خصوص زبان فارسی بپردازم .

تایپ و تصویر در کنار یکدیگر انتقال دهنده مفهوم هستند . در این بین تایپ نقش کلیدی و پررنگی ایفا می کند . گاهی اوقات تایپ بیان تصویری دارد و از کارکرد صرفا متنی خود خارج می شود و مفهوم را نیز به شکلی تصویری منتقل می کند . انواع فونت ها ، چیدمان ها و رنگ ها در متون به کارکرد تصویری تایپ کمک می کنند . تایپوگرافی خیلی خلاصه یعنی همین اهمیت دادن به وجه تصویری تایپ .

9a53cbfadbb2183b865d098b0e2adf93

  دیباچه :

رسانه های دیجیتال مدرن از جمله وب ، تفاوت های اساسی با رسانه های سنتی مبتنی بر کاغذ دارند .

با توجه به جوان بودن رسانه های دیجیتال نسبت به کاغذ ، اکثر توجه طراحان به سمت صنعت رسانه های کاغذی معطوف بوده است و معمولا طراحان ، طرح های خود را برای چاپ محیا کرده اند . در این میان طراحان فونت  و تایپ فیس استثنا نیستند . چیزی که رسانه ای مثل کاغذ را با رسانه ای مثل موبایل متمایز می سازد ، ‘دقت’ است .

رسانه های کاغذی در بدترین حالت معمولا ۳۰۰ نقطه در هر اینچ ۲ دقت دارند ( امروزه دقتی مثل ۱۲۰۰ نقطه در هر اینچ بسیار رایج است ) در حالی که در رسانه های دیجیتالی این رقم به طور معمول حدود ۱۰۰ پیکسل در هر اینچ ۳  است . در نسل جدید مانیتورها این رقم تا حدود ۲۲۰ تا ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ بالا رفته است . به هر حال با توجه به اینکه نمایشگرهای ریتینا و با تفکیک پذیری بالا همه گیر نشده اند ، پس باید طراح به نوع رسانه ای که با آن کار می کند توجه داشته باشد .

چنانچه شما از تایپ با جزییات فراوان و مناسب چاپ بر روی مانیتور ها با دقت پایین تر استفاده کنید ، مشکلاتی مثل دندانه دار شدن و پلیدگی را مشاهد خواهید کرد .

زمانی که من برای رسانه های کاغذی اقدام به طراحی می کنم ، اطلاعاتی مثل ابعاد کار و نوع چاپ را دارم . در نتیجه زمانی که می خواهم از تایپ استفاده کنم ، متناسب با ابعاد و نوع چاپ این کار را انجام می دهم . اما در وب اینگونه نیست . در طراحی وب سایت ها و استفاده از تایپ باید به این نکته توجه داشت که ممکن است وب سایت شما توسط هر دستگاهی در هر ابعادی و با هر کیفیتی مشاهده شود . از کامپیوترهای قدیمی با تفکیک پذیری پایین  تا موبایل ها ، تبلت ها و نمایشگرهای بزرگ .

responsive-typography-reading-distance

یک طراح خوب به اکثر این رسانه ها توجه می کند و نهایت سعی خود را به کار می برد که وب سایت طراحی شده در اغلب رسانه ها به درستی به نمایش درآید . در این میان نقش فونت و نحوه انتخاب تایپ مستثنی نیست . ما باید فونت هایی مناسب در اختیار داشته باشیم و بتوانیم اندازه ها و رنگ ها را به طور مناسب انتخاب کنیم .

طراحی و استفاده از تایپ برای وب ، کمی با سایر رسانه ها متفاوت است . در ادامه نگاهی دارم به کارکردهای فنی فونت در وب و جایگاه زبان فارسی در وب فونت ها

فونت در وب :

چند سالی است که ما می توانیم فونت های مختلف را در وب سایت ها ببینیم ، پیش ترها ،  این میزان تنوع فونت در وب وجود نداشت و معمولا از فونت های پیش فرض برای این منظور استفاده می شد . اما پیشرفت های فنی و به روز رسانی مرورگرها باعث تغییر این روند شده است .

بزرگترین مشکلی که قبلا در استفاده از فونت های مختلف وجود داشت این بود که ممکن بود فونتی که شما استفاده می کنید بر روی کامپیوتر کاربر نصب نباشد . فرض کنید که شما از فونت تیتر می خواستید در وب سایت استفاده کنید و همینطور هم می شد . اما فقط کسانی که فونت تیتر را بر روی سیستم خود داشتند می توانستند ، وب سایت شما را با این فونت مشاهده کنند و بقیه کاربران ،  سایت را جور دیگری می دیدند .

کاری که وب سایت ها برای رفع این مشکل در آن زمان می کردند این بود که فایل فونت را نیز بر روی سایت برای دانلود قرار می دادند تا شما فونت مربوطه را دانلود کرده و بر روی سیستم خود نصب کنید . سپس شما می توانستید سایت را با فونت مربوطه ببینید . طبیعی است که این روش معمولا از سمت کاربران با استقبال خوبی مواجه نمی شد .

روش دیگری که برای استفاده از تایپ وجود داشت این بود که به جای خود فونت از تصویر فونت استفاده شود . این کار معمولا برای کلمات و تیترها ی محدود جواب می دهد ، اما زمانی که پای متن های طولانی در میان باشد ، استفاده از تصویر عملا ممکن نیست و به شکل قابل توجه ای حجم سایت را بالا می برد .

مشکل دیگری که وجود دارد ، حجم فایل فونت هاست . به هر حال اینترنت با مبحثی به نام پهنای باند مواجه است و فونت ها گاها تا سه برابر کل صفحات سایت ، حجم داشتند . البته بخش زیادی از این حجم مربوط به کارکترهای زبان های مختلف و کارکترهای خاص است که با حذف آنها می تواند تا حد زیادی فونت را فشرده کرد .

فونت ها معمولا یا برای تیتر و سر تیتر ها طراحی می شوند ، یا برای متون . فونت هایی که هم برای متون و هم برای تیترها مناسب باشد ، کمتر پیدا می شود . در وب سایت ها ما با سایزهای مختلفی از فونت مواجه هستیم ، در نتیجه باید از فونتی استفاده کنیم که بتواند در سایز های مختلف ، خوانایی مطلوب خود را حفظ کند . البته می توان از فونت های متفاوتی برای تیتر و متن استفاده کرد ولی باید توجه داشت که این گوناگونی فونت ، باعث بالا رفتن حجم نهایی سایت نشود .

انواع فرمت های فونت :

فونت ها فرمت های مختلفی دارند و برخی مرورگرها تنها از فرمت به خصوصی فونت پشتیبانی می کنند . ما فرمت های woff , ttf , otf , svg و eot را برای فونت ها می شناسیم .

fonts-format-eot-woff-ttf

 

پسوند eot متعلق به فونت هایی است که مرورگر IE از آنها پشتیبانی می کند . این داستان متعلق به مرورگر IE از نسخه ۹ به قبل است و در نسخه های ۹ به بعد این مرورگر از فرمت Woff هم پشتیبانی میشود .

ttf و otf از قدیم برای سیستم های کامپیوتری وجود داشتند و اکثر فونت های سیستمی با این فرمت ها یافت می شوند . ttf مخفف True Type Format و otf مخفف Open Type Format است .

همچنین دستگاه های مبتنی بر iOS مثل آیپد و آیفون از فرمت svg برای فونت ها پشتیبانی  می کنند . البته از نسخه iOS 5 به بعد ، این سیستم عامل از فرمت woff هم پشتیبانی می کند .

در حال حاضر تمام مرورگرها به جز Opera mini و مرورگر اندروید از فرمت woff به طور کامل پشتیبانی می کنند . اگر مایلید ببینید کدام مرورگرها در چه نسخه هایی از woff پشتیبانی می کنند به این لینک مراجعه کنید .

woff فرمتی فشرده شده از ttf است . نسخه فشرده شده فونت می تواند در اسناد گرافیکی ، وب سایت ها و سایر رسانه هایی که نیاز به حجم کمتری از اطلاعات دارند ، به کار گرفته شود .

چگونگی استفاده از فونت ها در وب :

font-face معروف ترین و پرکاربرد ترین دستوری است که به ما کمک می کند تا از فونت ها در توسعه وب سایت ها کمک بگیریم. font-face نسخه ای از فونت را در حافظه مرورگر ذخیره می کند و سپس از این فونت برای نمایش تایپ بهره می برد .

معمولا فونت ای که قصد استفاده از آن را داریم به فرمت مختلف به  صفحه وب الصاق می شود تا همه مرورگرها بتوانند فونت مورد نظر را به درستی نشان دهند . در استفاده از font-face شاید نتیجه دلخواه در همه مرورگرها به شکلی واحد حاصل نشود .

font-face

مهم ترین نکته در این بین نحوه render شدن فونت ماست . نسخه های مختلف از سیستم عامل های مختلف ، موتورهای render متفاوتی برای فونت ها دارند و مرورگرهای مختلف نیز اینچنین هستند . پس بسته به اینکه کاربر از چه سیستم عامل و مرورگری استفاده می کند ، ممکن است کیفیت فونت ما متغیر شود . برخی از مروگرها ی قدیمی با render فونت های فارسی مشکل دارند .

مشکل دیگری که در استفاده از font-face وجود دارد مربوط به خود فونت هاست . فونتی که ما در وب از آن استفاده می کنیم در اغلب اوقات نیاز به بهینه سازی برای استفاده در وب دارد . در صورتی که فونت ما بهینه نشده باشد ، مشکلاتی مثل دندانه دار شدن فونت یا ناخوانایی به سراغ ما خواهد آمد .

بهینه سازی فونت برای وب از نکات بسیار مهمی است و ما امروزه به تعداد کمی از فونت های بهینه فارسی دسترسی داریم . در این زمینه دوستانی مثل وحید کشی پور در حال فعالیت هستند و فونت های پر کاربردی مثل یکان را برای استفاده در وب اصلاح می کنند .

روش دومی که من برای استفاده از فونت ها می شناسم ، استفاده از کتابخانه جاوا اسکریپت Cufon است .  برای استفاده از Cufon باید فایل فونت خود را به یک فایل js تبدیل کنید . برای این کار می توانید از ابزار آن لاینی که برای این کار وجود دارد استفاده کنید .

این کتابخانه متون شما را تحلیل می کند و سپس تک تک کارکترها را با تصویر برداری۴  از آن کارکتر جایگذاری می کند .Cufon در مرورگرهای مدرن به جای تصویر از canvas و svg استفاده می کند .

این کتابخانه برای فونت های فارسی هم وجود دارد و دوستان  آن را در آورتا  تحت عنوان Bifon منتشر کرده اند . همچنین همراه کتابخانه Bifon یک ابزار تحت Adobe Air هم برای تبدیل فونت های فارسی به Cufon وجود دارد . برای استفاده از این کتابخانه و اطلاعات بیشتر به مستندات آن رجوع کنید .

من از Cufon در چند مورد از پروژه هایم استفاده کرده ام . مهم ترین اشکال آن این است که شما متن تبدیل شده با Cufon را نمی توانید به طور مناسبی Select کنید . همینطور اگر جاوااسکریپت در مرورگری غیر فعال باشد ، فونت شما به نمایش در نخواهد آمد .

Cufon مشکلات مربوط به render فونت را ندارد و در همه مرورگرها ، به خصوص مرورگرهای قدیمی تر عملکرد یکسانی دارد و فونت خوانایی خوب و نرمی مناسبی خواهد داشت .

همچنین حجم فونت های ساخته شده با Cufon بسیار کمتر از فونت های رایج است . و این به نظر من از بزرگترین مزایای آن است .

از دیگر مزایای Cufon می توان به تعریف متن های سایه دار ، رنگ های گرادیانت و تعریف فونت فارسی و انگلیسی در کنار هم اشاره کرد .

فونت های فارسی :

شاید هزاران فونت لاتین مناسب برای استفاده در وب وجود داشته باشد ، در حالی که این آمار برای فونت های فارسی به تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسد .

دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد ، از مساله گسترش زبان های لاتین ، جمعیت بیشتر و طراحان بیشتر که بگذریم . به مساله تفاوت های بنیادین فونت لاتین و فارسی می رسیم .

حروف لاتین ساختاری جدا از هم دارند و اتصالات در بین آنها یا وجود ندارد یا بیشتر جنبه تزیینی دارد . مانند اتصال حرف f و g به سایر حروف .

اما در فونت فارسی ما با اتصالات سرو کار داریم . نکته مهم در این بین آن است که ترکیب کلمات در زبان فارسی گاهی برای حتی یک لغت ممکن است چندین حالت داشته باشد .

403990_3778240014292_580600860_n-(1)

بنده قدری تجربه طراحی فونت دارم  و باید بگویم مشکل ترین بخش در طراحی فونت فارسی این است که شما بتوانید اتصالات را به گونه ای طراحی کنید که انسجام فونت حفظ شود . تعداد زیاد اتصالات و همینطور انسجام بخشیدن به فونت سبب می شود که روند طراحی فونت های فارسی ، روندی زمان بر و دشوار تر از فونت های لاتین باشد . به عبارت ساده تر برای طراحی فونت فارسی باید به مراتب زحمت بیشتری نسبت به فونت های لاتین بکشید.

آمار دقیقی از پرکاربردترین فونت های فارسی که امروزه در وب استفاده می شود ، وجود ندارد . اما اگر بخواهم طبق دیده ها فهرستی در این مورد تهیه کنیم ، می توانیم به فونت های کودک ، رویا ، یکان ، نسیم ، دروید نسخ و میترا اشاره کنیم . البته این فهرست چندان دقیق نیست و ممکن است در واقعیت به گونه ای دیگر باشد .

در سال های اخیر اهمیت تایپ در زبان فارسی و به موازات آن در زبان عربی بالا رفته است و تایپ جایگاه خود را در میان طراحان معاصر به خوبی پیدا کرده است . البته طراحان فارسی زبان قدری کم کار تر از طراحان عرب زبان ظاهر شده اند که به نظرم دلایل مالی و پشتیبانی های علمی از مهم ترین دلایل آن است .

من قصد ندارم در این مطلب از فونت فارسی سخن بگویم ، شاید جای سخن گفتن در مورد این موضوع ، مقاله ای جداگانه ای باشد . در اینجا تنها قصدم این است که بگویم ما به شدت نیاز به طراحانی داریم که برای فضای وب اقدام به طراحی فونت فارسی بکنند . همینطور اصلاح فونت های موجود می تواند قدم خوبی باشد . در این بین نقش حامیان مالی مثل شرکت ها ، وزارت خانه ها و سایر سازمان ها در طراحی فونت ، تایپ فیس و وب فونت اختصاصی غیر قابل انکار است .

 

  1. تایپ شامل انواع متون ، حروف و موارد مشتق از آن می شود . در اینجا تایپ به معنی که گفته شد به کار رفته است و به معنی تایپ کردن و نظایر آنها نیست
  2. DPI
  3. PPI
  4. Vector

۴۲ دیدگاه برای "تایپوگرافی از سیر تا پیاز : تایپ فارسی در وب"

  • علیرضا اسکندرپور شوفری گفته است: شهریور ۱۸, ۱۳۹۲ در ۱۱:۱۶ ب.ظ

    بسیار با ارزش هست مقاله‌تون. خیلی ممنونم.

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: شهریور ۱۸, ۱۳۹۲ در ۱۱:۲۷ ب.ظ

      ممنون آقای اسکندر پور ، لطف شما بینهایته . سپاس

      پاسخ
  • عباس گفته است: شهریور ۱۹, ۱۳۹۲ در ۱۲:۳۵ ق.ظ

    دمتون گرم
    جامع بود و کاربردی

    پاسخ
  • دانیال گفته است: شهریور ۱۹, ۱۳۹۲ در ۲:۲۰ ق.ظ

    آفرین. مقاله خوب و جامعی بود.

    پاسخ
  • امید راد گفته است: شهریور ۱۹, ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۷ ق.ظ

    مفید و با ارزش 🙂
    به نظر من نقش دولت در این مسایل خیلی مهمه که بیاد سرمایه گذاری کنه روی این مسایل.
    البته اینو باید گفت که متون انگلیسی زیبایی بیشتری در وب داره.

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: شهریور ۱۹, ۱۳۹۲ در ۲:۳۷ ب.ظ

      نقش دولت البته اهمیت بسیاری در این مورد داره . البته دولت یا هر نهاد خصوصی دیگه که بتونه تو این داستان و طراحی فونت سرمایه گذاری کنه .
      اینکه متون انگلیسی زیبایی بیشتری نسبت به خط فارسی داره را خیلی نسبی می دونم . به نظر من این ماجرا برعکسه .

      پاسخ
      • milad گفته است: اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۳ در ۶:۵۵ ب.ظ

        سلام من یه طراح وب هستم و عاشق تایپوگرافی
        ولی وقتی حرف سر طراحی و چیدمان المان ها مخصوصا تاپوگرافی سایت میرسه بنده به شخص روی به فونت های انگلیسی میکنم
        به همین خاطر دوستام میگن طرحات بیشتر غربی و تو ایران توفیقی نداره
        به نظرتون مشکل از کجاس؟ ایا من باید سلیقمو عوض کنم یا…

        پاسخ
  • محمد صادق زارع گفته است: شهریور ۱۹, ۱۳۹۲ در ۱۲:۴۸ ب.ظ

    عالی بود.
    خوشبختانه طراحی فونتی که قوانین بصری ، زیبا شناسی و نوشتاری در آن کاملا رعایت شده باشد(مخصوصا برای فونت فارسی) کار هر طراحی نیست و نیاز به یک تیم حرفه ای متشکل از طراحان ، خوشنویسان برای طراحی فونت فارسی انکار ناپذیر است.
    می توان به تیم بالا یک روانشناس و یک کارشناس خطوط ایرانی – اسلامی هم اضافه نمود.

    پاسخ
  • سجاد گفته است: شهریور ۱۹, ۱۳۹۲ در ۱:۱۷ ب.ظ

    سلام خوشحالمون کردی بعد از مدت ها دوباره سایت رو بروز کردی

    پاسخ
  • حامد بیدی گفته است: شهریور ۱۹, ۱۳۹۲ در ۱۱:۲۴ ب.ظ

    متاسفانه بحث وب فونت فارسی مغفول مانده و به نظر می رسد دلیل اصلی آن هم به نظر عدم حمایت سازمانها و ارگانهاست. اما برای جذب سرمایه به نظر باید طراحان فونت/وب حداقل یک تجربه موفق در این زمینه داشته باشند تا بتوانند اعتماد کسب کنند. مرکز طراحی اسپیرال با دوستانی که در زمینه طراحی فونت تجربیاتی دارند در حال مذاکره برای اولین قدم جدی در این زمینه است و خوشحال خواهیم شد از کمک شما نیز بهره مند شویم. در صورت تمایل به همکاری، شرایط و تجربیات خود را ایمیل بزنید.
    با تشکر

    پاسخ
  • guney گفته است: شهریور ۲۰, ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۴ ق.ظ

    جالب بود 🙂

    پاسخ
  • حسین گفته است: شهریور ۲۵, ۱۳۹۲ در ۱۲:۴۲ ق.ظ

    با دیدن سایتتون و خوندن این مقالبه به فکر تغییر فونت وبگاهم افتادم. خوشحال میشوم برای این منظور راهنمایی کنید.

    پاسخ
  • MM888 گفته است: شهریور ۲۵, ۱۳۹۲ در ۲:۴۰ ب.ظ

    عالی …

    پاسخ
  • سیامک مختاری گفته است: شهریور ۲۷, ۱۳۹۲ در ۷:۵۳ ب.ظ

    عالی و موفق العاده تبریک میگم دوست خوبم امیدوارم که تایپوگرافی به بهترین نحوه ممکن عملی بشه.

    پاسخ
  • idrom گفته است: مهر ۶, ۱۳۹۲ در ۱۲:۴۷ ب.ظ

    سلام . پیکسلر رو یکی از دوستام بهم معرفی کرد و منم بخاطر سبک و سیاق حرفه ایش دنبالش می کنم . خیلی چیزی از گرافیک سر در نمیارم و حتی جز برای کارهای عادی و معمولی از فتوشاپ استفاده نمی کنم . جدیدن برای وبلاگم یه لوگویی طراحی کردم . خواستم بدونم نظر شما چیه ؟ http://dastanha.blog.com/files/2013/09/logoro.jpg

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: مهر ۶, ۱۳۹۲ در ۳:۰۷ ب.ظ

      لوگویی که شما لینک دادید را دیدم . لوگو قدری شلوغ است . من می توانم عنوان لوگو را به فارسی در ۲ جای مختلف بخوانم . فکر می کنم همان عنوان زیر لوگو را حفظ کنید و عنوان بالایی را حذف کنید بهتر باشد .
      همچنین دلیلی برای وجود کادر مربع دور لوگو نیافتم ، شاید حذف آن راه بهتری باشد .

      پاسخ
  • امیر محرمی فرد گفته است: مهر ۲۰, ۱۳۹۲ در ۲:۵۲ ب.ظ

    آقای خدادادی مقاله بسیار جامع و مفیدی بود . ممنون از این همه توجه خاص به تایپ فارسی

    پاسخ
  • آهنگ زیبا گفته است: مهر ۲۴, ۱۳۹۲ در ۲:۳۰ ق.ظ

    زبانم ناتوان از سپاس جبران گونه است بخاطر لطف بیکران شما همواره تندرست و کامیاب و شاد باشید فدای شما

    پاسخ
  • خودم گفته است: مهر ۲۴, ۱۳۹۲ در ۸:۴۸ ب.ظ

    سلام
    کاش نمونه کارهاتو تو همین سایت میذاشتی نه جای دیگه…تلاش کردم نتونستم ببینمشون

    پاسخ
  • محسن گفته است: آبان ۱۳, ۱۳۹۲ در ۱۱:۵۸ ق.ظ

    سلام
    فونتی که باهاش این شعر ” کی باشد و کی …” رو نوشتی چیه؟ باتوجه به اینکه چندوقتیه آپدیت نکردی اگه نظرمو دیدی لطفن یه ایمیلم جواب بده
    سپاسگذارم

    پاسخ
  • نیکا گفته است: آبان ۲۱, ۱۳۹۲ در ۱۰:۵۷ ق.ظ

    مرسی
    خیلی مفید بود

    پاسخ
  • علی حاجیلویی گفته است: بهمن ۱۴, ۱۳۹۲ در ۹:۳۷ ب.ظ

    مقاله بسیار خوب و پخته و جامعی بود و از این روی به شما تبریک میگم..
    اما جای خالی نام آقای صالح سوزنچی به عنوان اولین کسی که اقدام به اصلاح فونت های پارسی وب کرد واقعا خالی بود..
    براتون آرزوی موفقیت دارم و منتظر مطالب مفید بعدی خواهم بود.

    پاسخ
  • فرهاد گفته است: بهمن ۱۵, ۱۳۹۲ در ۱۱:۳۶ ب.ظ

    با سلام، مقاله بسیار دقیق و موشکافانه ای بود، برخی گروه ها اقدام به ویرایش و اصلاح فونت های فارسی در طراحی وب کرده اند که کمک شایانی به این موضوع میکنه.
    بسیار ممنون بابت این مقاله

    پاسخ
  • مرتضی گفته است: بهمن ۱۸, ۱۳۹۲ در ۱:۵۴ ب.ظ

    سلام

    می‌توانم نام فونت این شعری که در متن آمده‌است را بپرسم؟

    ممنون

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: بهمن ۱۸, ۱۳۹۲ در ۵:۵۱ ب.ظ

      اسم فونت دقیق خاطرم نیست . فکر می کنم “کارنامه” بود . طراح فونت هم دامون خانجانزاده است .

      پاسخ
  • حامد رضازاده گفته است: فروردین ۶, ۱۳۹۳ در ۱۱:۲۱ ق.ظ

    سلام جناب خدادادی
    بنده با همکاری یک سازمان دولتی قرار هست که یک مسابقه طراحی لوگو برگزار کنیم.
    می خواستم میتونیم از شما در یک سری از موارد مشاوره بگیریم؟

    پاسخ
  • مهدی گفته است: اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۳ در ۷:۰۹ ب.ظ

    با سلام میشه خواهش کنم اس فونت اون عکس بالا که شعر (کی باشد و کی باشد و کی باشد)رو بهم بگین در صورت نیاز ایمیل کنید با تشکر

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۳ در ۵:۴۳ ب.ظ

      اسم فونت دقیق خاطرم نیست . فکر می کنم “کارنامه” بود . طراح فونت هم دامون خانجانزاده است . دقیقا دو کامنت بالاتر جواب داده بودم .

      پاسخ
  • محمد صالح سوزنچی گفته است: خرداد ۱۲, ۱۳۹۳ در ۴:۱۰ ب.ظ

    میخواستم دعوت کنم در صورت تمایل در وبلاگ خانه فونت مطالبتون در زمینه تایپوگرافی رو ارسال و در این ضمینه با همکاری داشته باشید.
    شاد باشید.

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: خرداد ۲۱, ۱۳۹۳ در ۹:۲۷ ب.ظ

      ممنون صالح عزیز ، خوشحال و نیک کام خواهم بود ؛ اگر بتوانم در این زمینه گامی بردارم . اگر مایل بودید با ایمیل من در زمینه همکاری های گسترده تر تماس بگیرید .
      واقعا از حرکت های شما در زمینه فونت فارسی ، در وب به وجد می آیم و امید دارم هر روز موفقیت های بیشتری از شما ببینیم .

      پاسخ
  • مجله تناسب اندام گفته است: خرداد ۳۰, ۱۳۹۳ در ۴:۱۱ ق.ظ

    یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که هنوز گریبانگیر وب فونت فارسی هست، اینه که درون «اینترنت اکسپلورر»، فونت‌های فارسی افتضاحند، افتضاح!

    پاسخ
  • حسین گفته است: بهمن ۷, ۱۳۹۳ در ۱۰:۲۹ ق.ظ

    سلام
    لذت بردم و استفاده کردم. ممنون از نگارش دقیق شما

    پاسخ
  • محمدسجاد گفته است: فروردین ۱۲, ۱۳۹۴ در ۹:۴۹ ب.ظ

    سلام اقای خدادادی
    مطالب تایپوگرافی و خرده تجربیات یک طراح رو خوندم….
    خیلی عالی و مفید بود
    من دوست دارم جدی یاد بگیرم و از این حرف که گفتید برای حرفه ای شدن از حرفه ای ها تقلید کنید خیلی خوشم اومد
    من با فوتوشاپ ادیت میکنم ولی زیاد جالب نمیشه مخصوصا پوستر هایی که طراحی میکنم….خیلی ابتداییه وقتی با دیگران مقایسه میکنم…
    به نظر شخصی خودم مشکل من اینه که ایده جالب و جذاب ندارم
    و بنظرم هیچ خلاقیتی در طراحی هام نیست…
    علاقه زیادی هم به طراحی لوگو دارم که فکر میکنم لوگو همون تایپوگرافی باشه
    حالا در خواست من از شما؟
    ۱-منو توی خلق ایده راهنمایی کنید (من همیشه میام سایتتون ولی ایمیل کنید ممنون میشم)
    ۲-برای طراحی لوگو (تایپوگرافی)از چه نرم افزاری استفاده کنم؟

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: فروردین ۲۳, ۱۳۹۴ در ۲:۲۹ ب.ظ

      طراحی نشانه معمولا از دو بخش مجزا تشکیل می شود . آرم یا نشان تصویری و لوگوتایپ یا نشان نوشتاری .
      لوگوتایپ بخشی از فرآیند طراحی نشانه است که در برخی از موارد می تواند همه این فرآیند باشد .
      برای طراحی لوگو شما باید از نرم افزارهای برداری مثل کرل یا ایلیستریتور استفاده کنید که حقیر گزینه دوم را نیکو تر می پندارم .
      سپاس

      پاسخ
  • علی گفته است: مهر ۸, ۱۳۹۴ در ۳:۵۳ ق.ظ

    بسیار عالی
    امیدوارم مشکلات در این زمینه زودتر حل شود

    پاسخ
  • امید خسروی فر گفته است: آبان ۱۵, ۱۳۹۴ در ۱۰:۴۶ ب.ظ

    سلام / ممنون / خیلی روان و زیبا نوشته بودید. همیشه موفق و موید و در پناه حضرت حق باشید

    پاسخ
  • منتظر المهدی گفته است: اسفند ۶, ۱۳۹۵ در ۷:۵۲ ق.ظ

    خیلی ممنون از مطلبتون که برای اینجانب مفید واقع شد

    پاسخ
  • بنویسید و افتخار دهید تا بخوانیم :

    pixeler pixeler