خرده تجربیات یک طراح گرافیک


مهدی خدادادی - آبان ۱۰, ۱۳۹۱ - 78 دیدگاه

زمان تقریبی برای مطالعه: ۱۱ دقیقه

مدتی است برخی از دوستان به خصوص در شبکه های اجتماعی ، علاقه شان نسبت به گرافیک را با من در میان می گذارند و در مورد راه و روش درست برای آنکه یک طراح موفق شوند ، سوالاتی می پرسند .

بنده  ، با کسی که به آن “طراح گرافیک” می گویند فاصله معناداری دارم . با این حال مطرح کردن برخی از تجربیات در پاسخ به این سوال ” که چگونه یک طراح گرافیک شویم ؟ ” مفید خواهد بود .

 

بخشی از یک پوستر به مناسبت روز جهانی گرافیک - مهدی خدادادی

بخشی از یک پوستر به مناسبت روز جهانی گرافیک – مهدی خدادادی

 

کمی دیباچه :

زمانی که ۵ سال پیش تصمیم گرفتم وارد حیطه طراحی گرافیک شوم ، هیچ شناختی از گرافیک نداشتم . خاطرم هست تازه دانشگاه “مهندسی کامپیوتر” قبول شده بودم و رشته ای که در دانشگاه دنبال کردم ، ارتباط آشکاری با مفاهمی مثل “دیزاین” و “هنر” نداشت . همه چیز از علاقه ام به هنر شروع شد .

علاقه اولین گام و گامی پیش برنده در هر زمینه ای است .

یک روز از رادیو شنیدم که “فرهنگسرای ارسباران” [۱٫ فرهنگسرای ارسباران جایی است نزدیک سید خندان . کلاس های آموزشی گوناگون ، کتابخانه تخصصی هنر و فضای خوبی دارد .] برای ترم تابستان کلاس نقاشی برگزار می کند . صرفا به دلیل علاقه و لذت خاص نقاشی ، تصمیم گرفتم در این کلاس ثبت نام کنم و این آغاز ماجرا بود . فکر کنم حدود ۶ ماه به فرهنگسرا می رفتم و این داستان با شروع دانشگاه پایان گرفت . مهم ترین خاصیت این کلاس برای من این بود که فهمیدم خرده استعدادی در هنر دارم و نباید این مسیر را ناتمام بگذارم .

 

فرهنگسرای-ارسباران

فرهنگسرای ارسباران

 

قرار گرفتن در یک جمع هنری به شما کمک می کند تا استعدادهای خود را بشناسید و گاها با دیدن یک  اثر  هنری جرقه ای در شما زده می شود .

پس از دانشگاه تصمیم گرفتم گرافیک را کمی جدی تر دنبال کنم . آنچه در ادامه می خوانید بخشی از تجربیاتی است که در این مسیر به آنها رسیده ام .

ابزار کار را بشناسید:

یک نجار موفق قطعا کار با اَره را خوب بلد است .

تنها در صورتی که بتوانیم در استفاده از ابزارها با مهارت عمل کنیم ، می توانیم ایده های خود را به درستی اجرا کنیم . در کار طراحی گرافیک ، ابزارها را به دو بخش تقسیم می کنیم : نخست ابزارهای دستی مثل مداد و قلم و دوم ابزارهای سیستمی مثل فوتوشاپ و ایلیستریتور .

تقریبا گرافیست موفقی را نمی توانید پیدا کنید که کار با مداد ، قلم مو و رنگ را به درستی نداند . هر چه قدر هم که شما با ابزارهای سیستمی کار کنید ، قدرت “کار دست” ، در کار شما نمود خواهد داشت . سعی کنید قبل از اینکه سراغ ابزارهای سیستمی بروید ، بر روی کاغذ ایده های خود را شکل دهید .

تصویر سازی انسان ، صنعت و هنر - اثر : مهدی و هادی خدادادی

تصویر سازی انسان ، صنعت و هنر – اثر : مهدی و هادی خدادادی

من همیشه یک دفترچه بی خط در کیف خود دارم و اگر ایده ای به ذهنم رسید شروع به طراحی می کنم.

اگر نگاهی به طراحان مطرح ایرانی داشته باشیم ، خواهیم دید همگی در طراحی و نقاشی مهارت دارند .به طور مثال قباد شیوا ، رضا عابدینی و فرشید مثقالی هر سه در دانشگاه رشته نقاشی را دنبال کرده اند . گرافیست جوانی مثل ایمان راد برای خلق آثار خود از کارهای دست بهره زیادی می برد .

 

لوگو تایپ ایران کاری از ایمان راد

لوگو تایپ ایران کاری از ایمان راد

 

از طرفی ابزارهای سیستمی وجود دارند که دانستن نحوه کار با آنها برای یک طراح بسیار مهم است . میزان مهارت شما باید به قدری باشد که بتوانید ایده هایتان را بدون محدودیت در کار با ابزار به راحتی پیاده کنید . در زیر من فهرستی از ابزارهایی که با آنها کار می کنم را آورده ام ، طبیعی است این فهرست ابزارهای سیستمی مورد علاقه من است و هر کسی ممکن است ابزارهای مناسب خود را انتخاب کند :

  • Adobe Photoshop : ابزاری است جهت کار با تصاویر Bitmap و جز مهم ترین ابزارهای سیستمی. البته فوتوشاپ ابزار بسیار پیشرفته ای است و در کار با تصاویر برداری ، تصاویر سه بعدی ، انیمیشن و ویرایش فیلم هم دست شما را باز می گذارد .
  • Adobe Illustrator : ابزاری است برای کار با تصاویر برداری . انعطاف و قدرت بالایی دارد و در ارتباط با نرم افزاری مثل فوتوشاپ خوب عمل می کند . تقریبا بیشتر حجم کارهایم را با ایلیستریتور سامان می دهم .
  • Adobe InDesign : برای صفحه آرایی کتاب ، مجله و امثالهم از قابلیت های InDesign استفاده می کنم .
  • Adobe Fireworks : ابزاری است برای طراحی Wireframe و تصاویر PNG . امکانات بسیار خوبی برای بهینه سازی فایل های PNG و طراحی UI دارد . همینطور در طراحی Icon ناامیدتان نمی کند .
  • Fontlab Studio : از این ابزار برای ساخت فونت و سامان دادن OpenType استفاده می کنم .

 

نمایی از نرم افزار ایلیستریتور

نمایی از نرم افزار ایلیستریتور

 

بسیار ببینید :

شنیدن کی بود مانند دیدن .

باید سعی کنیم کارهای برتر در حوزه طراحی گرافیک را رصد کنیم . به این کار در اصطلاح ” مشق بصری ” می گوییم .

نمایشگاه ها را از دست ندهید ، اگر گالری ای نمایشگاهی دارد ، سعی کنید بروید . دیدن کارهای مختلف به رشد درک هنری ما کمک می کند . ببینید دیگران چگونه کار می کنند و دامنه مخاطبین شان چگونه است .

کتاب ها ، سایت ها و مجلات جاهایی هستند که باید بسیار در آنها غور [۲٫ غور کردن : کوشش تمام کردن و بنهایت چیزی رسیدن . دقت کردن در کاری . به دقت مورد رسیدگی قرار دادن . لغت نامه دهخدا.] کنید . هنرمندان را دنبال کنید و سبک کاری هر کس را بشناسید .

تو را میبینم و میلم زیادت میشود هر دم        حافظ

من “فولدری” به اسم “علاقه مندی ها” در سیستم ام ساخته ام و سعی می کنم آثاری که می بینم و دوست دارم را در آن ذخیره کنم . این کار به مرتب کردن فکر کمک می کند . شما هم مجموعه از علاقه مندی های خود را ذخیره کنید .

جشنواره ها را از دست ندهید :

خاطرم هست گرافیک را با شرکت در جشنواره ها آغاز کردم . در آن زمان و به مدت دو سال برای هر جشنواره ای که فراخوان می داد کار می فرستادم . طبیعی است که با توجه به عدم شناخت صحیح و تازه کار بودنم ، به هیچ عنوان کاری از کارهایم تا دو سال به هیچ جشنواره ای راه پیدا نکرد .

چیزی که در این بین مهم است این است که امید خود را از دست ندهیم . هر جشنواره ای که کار شما موفق نمی شود فرصتی برای یاد گرفتن است . همیشه کارهایی که به نمایشگاه راه پیدا می کردند را می دیدم و با کار خودم مقایسه می کردم . باید بتوانید نقاط ضعف را به درستی تحلیل کنید و پله پله کارتان را بهتر کنید . پس از این موارد بود که کم کم ، کارم به جشنواره ها راه پیدا کرد . پس از آن چند مورد جایزه و تقدیر هم به این فهرست اضافه شد .

هر چه قدر کیفیت یک جشنواره بالاتر باشد برای رشد شما بهتر است . سعی کنید با موفقیت در جشنواره ها ، توهم رسیدن به موفقیت پیدا نکنید.

جشنواره ها تنها بهانه ای هستند برای اینکه شما انگیزه ادامه کار را پیدا کنید . پس از مدتی جشنواره ها جذابیت روزهای نخستین را برای شما از دست می دهند . در این مرحله سعی کنید در انتخاب جشنوارهای با کیفیت ، و ارائه کار خوب وسواس به خرج دهید .

 

بخشی از پوستر جشنواره سرو نقره ای - مجید عباسی

بخشی از پوستر جشنواره سرو نقره ای – مجید عباسی

 

بسیار بدانید :

تفکری که پشت خلق یک اثر وجود دارد ، روح آن اثر است .

باید تشنه دانستن باشد . فلسفه هنر و اینکه چرا یک اثر هنری را خلق می کنیم از مواردی است که در دانشگاه های ما کمتر از آن سخن به میان می آید .

آواز بلبل صدایی بسیار زیبا و دلنشین است . از طرفی صدای نواختن ساز هم اینگونه است . اما چرا کسی بر “آواز بلبل” نقدی نمی نویسد ولی بر “نوازندگی” نقد می نویسند . نکته متمایز در اینجا “تفکری” است که پشت خلق یک اثر هنری وجود دارد . بلبل از روی غریزه می خواند و نوازنده از روی تفکر می نوازد و تفکر در ساحت نقد قرار می گیرد .

“فرم”یک اثر هنری ، بسیار مهم است ولی معنا و مفهوم آن مهم تر است . “فرم” به تنهایی نماد ” خوشگلی” است ولی وقتی با معنا همراه می شود به سمت “زیبایی” می رود .

به طور خلاصه سعی کنید کار بصری شما همراه با دانسته های نظری خوب باشد . آنوقت است که واقعا یک اثر هنری ماندگار خواهد شد .

 گروه تشکیل دهید :

غالبا چند فکر بهتر از یک فکر است .

اگر دوست و یا دوستانی دارید که در زمینه طراحی گرافیک می توانید دور هم جمع شوید و گروه تشکیل دهید ، این فرصت را از دست ندهید . تشکیل یک گروه و انجام فعالیت های گروهی می تواند باعث رشد کیفیت آثار افراد گروه به شکلی متوازن شود . همیشه داشتن روابط خوب ، فرصت های جدیدی ایجاد می کند .

 

نشانه نوشتار گروه موتیف - اثر : هادی خدادادی

نشانه نوشتار گروه موتیف – اثر : هادی خدادادی

 

دو سال پیش من به همراه یک سری از دوستان ، گروه طراحان گرافیک موتیف را سامان دادیم . در موتیف معمولا هر شش ماه یک بار با انتخاب موضوعی واحد شروع به طراحی می کنیم تا در نهایت نمایشگاهی از آثار خلق شده برگزار کنیم . مهم این نیست که همه اعضای گروه در یک سطح باشیم ، مهم این است به بهانه نمایشگاه کارهایمان را به قضاوت و نقد دیگران می گزاریم . هدف این است که دور هم بحث کنیم ، تجربیاتمان را به اشتراک بگذاریم و پیشرفت کنیم .

گروهی که تشکیل می دهید می تواند شامل دو عضو باشد ، می تواند حتی به صورت مجازی و در شبکه های اجتماعی باشد ، می تواند حتی یک جمع دوستانه باشد .

استاد داشته باشید :

استاد نقشی کلیدی در جهت دهی به آثار شما دارد .

در اطراف خود بگردید و شخصی را پیدا کنید که بتوانید در زمینه دانش طراحی به وی تکیه کنید . سعی کنید استادی را انتخاب کنید که کارهایش را دوست دارید .

امروزه کلاس های آموزش طراحی رشد زیادی داشته است . در تهران آموزشگاه هایی دیدم که به صورت تخصصی روی این موضوعات کار می کنند . آموزشگاه های ایده و ویژه از این جمله اند . در شهرستان ها هم معمولا اساتید کلاس هایی برگزار می کنند . اگر بگردید جوینده خواهید بود .

کپی کنید :

هنرمندان خوب کپی میکنند اما هنرمندان بزرگ میدزدند.    پابلو پیکاسو

از آثار و سبک فلان هنرمند خوشتان می آید ، پس چرا وقت را از دست می دهید از کارهایش کپی کنید . کپی کردن تکنیک بسیار خوبی برای یاد گرفتن است . وقتی کار فلان هنرمند را سعی می کنید که اجرا کنید ، ناخود آگاه با بسیاری از تکنیک ها و تفکراتش آشنا می شوید . کپی کردن تمرین بسیار خوبی است .

توجه کنید کپی کردن تنها برای شروع خوب است و یک تکنیک کاملا تمرینی است . مسلم است که کار کپی ارزش چندانی ندارد و در سطح بالاتر یک سرافکندگی هنری محسوب می شود .کپی کردن تا زمانی که شما به یک سطح مهارتی برسید ، لازم است . پس از آن این کار را رها کنید .

نتیجه گیری :

کار نیکو کردن از پر کردن است .

برای موفق شدن در هر کاری باید جوهره آن کار را داشته باشید . پس از آن تلاش به همراه کمی شانس به شما کمک خواهد کرد . هیچ موفقیتی اتفاقی نیست و اگر هم اتفاقی باشد ، مستمر نخواهد بود .

 

مطالب مرتبط

78 دیدگاه

  1. off

    آواز بلبل صدایی بسیار زیبا و دلنشین است . از طرفی صدای نواختن ساز هم اینگونه است . اما چرا کسی بر “آواز بلبل” نقدی نمی نویسد ولی بر “نوازندگی” نقد می نویسند . نکته متمایز در اینجا “تفکری” است که پشت خلق یک اثر هنری وجود دارد . بلبل از روی غریزه می خواند و نوازنده از روی تفکر می نوازد و تفکر در ساحت نقد قرار می گیرد .

    “فرم”یک اثر هنری ، بسیار مهم است ولی معنا و مفهوم آن مهم تر است . “فرم” به تنهایی نماد ” خوشگلی” است ولی وقتی با معنا همراه می شود به سمت “زیبایی” می رود .

    به طور خلاصه سعی کنید کار بصری شما همراه با دانسته های نظری خوب باشد . آنوقت است که واقعا یک اثر هنری ماندگار خواهد شد .

    سپا. امید وارم موفق باسید

  2. مهدی

    ممنون از راهنمایی های عالیتون
    فراخوان جشنواره ها رو از کجا میشه دنبال و پیدا کرد ؟

    برای پیدا کردن دانش لازم برای طراحی لوگو چه مقالات و کتابهایی رو مطالعه کنم ؟
    تکنیکهاشو چطور یاد بگیرم ؟

  3. گرگ

    با سلام.مطالب جالبی بود.من میخوام ک در حد خودم گرافیک رو یاد بگیرم.ینی میخوام واسه کار خودم کاور طراحی کنم.باید از کجا شروع کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. معصومه

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من فارغالتحصیل مهندسی کامپیوتر-نرم افزار هستم. بسیار مشتاقم که کار گرفیک و طراحی و تبلیغات رو انجام بدم و یک شرکتی برام خودم بزنم و بطور خصوصی کار کنم (میدونید که اوضاع استخدامی به شدت خرابه). به نظرتون از کجا شروع کنم و کار رو با کدوم نرم افزار شروع کنم؟ و البته ناگفته نماند که تو شهرستان ما ندیدم مراکزی که رو این موضوعات تمرکز کنند و افرادی که هستند یا تهران دوره دیدن یا خودشون بصورت تجربی مهترت کسب کردند…. و یک سوالی داشتم که آیا برلی ارشد رشته ای هست که بهدعلاقه ی من نزدیک باشه؟
    اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

  5. نازنین

    با سلام، آقای خدادادی شما فرمودید گروه تشکیل بدین و کارای خوب رو ببینید، اگر برای شما مقدور هست یک گروه یا کانال تشکیل دهید کارها رو اونجا بزاریم و همه نظر بدن
    با تشکر

  6. امين

    پس
    CorelDarw چیشد
    چرا تو ابزارا نام نبردید؟
    اصلا چرا هرجا میگردم کسى راجع ب کرل چیزی نگفته:((

    • مهدی خدادادی

      کرل ابزار مناسبی برای کار با تصاویر برداری است. سالها قبل از آن استفاده میکردم. بنا به امکانات بهتر و حجم منابع گسترده تر به ایلیستریتور مهاجرت کردم.

  7. نرگس

    سلام
    مرسی از نوشته خوبتون
    من کارشناسی علوم کامپیوتر دارم. منم مثل شما به هنر بسیار علاقمندم. از چند سال پیش کلاس نقاشی رفتم الانم خودم تو خونه نقاشی میکشم.
    من تو به انتشارات کار می کنم. کارم ویراستاری و صفحه آرایی کتاب و طراحی جلد کتاب و پوستره (البته طراحی هام ساده هستن). نرم افزار کورل رو با سی دی یاد گرفتم. نرم افزار ایندیزاین رو هم با سی دی در حال یادگیری هستم. همچنین افترافکت رو. ولی در مورد ایلاستریتور خیلی میلنگم. فتوشاپم خیلی کم و در حد رفع نیاز بلدم. حالا میخوام کلاس برم و این دو تا نرم افزار رو هم یاد بگیرم. به نظر شما آموزشگاه اینورس بهتره یا ایده یا ویژه؟
    و اینکه من با تحصیلات غیرمرتبط با گرافیک اصلاً میتونم آینده روشنی در عرصه طراحی گرافیک داشته باشم؟
    ممنون میشم جواب بدید. آخه همش فکر میکنم این همه نرم افزار یاد بگیرم و هزینه کنم آخرش کسی منو به عنوان طراحی قبول می کنه در حالی که تحصیلات آکادمیک گرافیک ندارم؟

  8. الهام

    سلام وقت بخیر عالی بود فقط یه سوال داشتم در مورد کلاس های گرافیک انلاین در وب ، با توجه به اینکه امکان آمدن به تهران برایم مقدور نیست کلاس های آنلاینی که گرافیک و یا نرم افزار هایی که فرمودین رو آموزش می دین که از نظر شما خوبن رو معرفی می کنین . با تشکر از مطالب زیباتون

  9. علی

    سلام خسته نباشید.واقعا لذت بردم از خوندنه حرفاتون خیلی زیبا نوشتید و خیلی بهم انگیزه دادید.حداقل الان میدونم چه راهی روبروم قرار داره.دادنه نظر بیشتر به این خاطر بود که میخواستم تشکر کنم بابته اینکه بسیار بسیار دلنشین حرف زدید.ممنونم.موفق باشید

  10. مهسا

    سلام خسته نباشیداقای خدادای من رشته ام تجربی بود دانشگاه پیام نورم تا فوق دیپلم ادامه دادم بعد یه مدت بخاطر اینکه بیکار بودم یکی از دوستام بهم پیشنهاد داد که برم رشته ای که از بچگی علاقه داشتم ادامه بدم.رفتم اسمم بنویسم برا دیپلم مجدد کاردانش نقاشی ولی خب مسئول اون موسسه گفتن نقاشی خرجهاش بالاست و بازار کارش بسته شده.برو گرافیک کامپیوتر کلی پول هست تو این کار.منم اصلا اطلاعی از گرافیک نداشتم گفتن که فتوشاپ هست رو عکس کار میکنید خب علاقه مند شدم و بهم گفتن که تنها یه سیستم نیاز داره منم وبا گرافیک دستی که کلی گواش و مدادرنگ میخواد فرق داره منم رفتم ادامه دادم دانشگاه دولتی شهرمون قبول شدم گرافیک دستی اصلا نه طراحیم خوب بودهیچی فک میکردم همش پشت سیستم فتوشاپ کارمیکنیم ازاین حرفها ولی استاد تصویرسازی و صفحه ارایی بشدت سختگیرن اصلا هیچ پیشرفتی نکردم و بشدت خسته شدم دلم میخواد انصراف بدم ایا ترم های بعدی هم همینجوره سخته و کار با دست ترم بعد کارگاه تکنولوژی و ترسیمات هندسی و کاربردخط داریم .یکی از بچه ها میگفت ترم های بعد بیشتر پشت سیستم هستیم و کار با دست خیلی کمتره. توروخدا کمکم کنید منتظرجوابتون هستم پاسخگوباشید لطفا.ایا برم دنبال علاقم همون نقاشی یا ترم اول گرافیک چون هستم سختمه و ممکنه راه بیفتم و موفق بشم راهنمایم کنید لطفا تشکر

  11. عرفان کرامتی

    با سلام!
    بسیار مطالب های عالی و پر مفهومی در این وب سایت هست
    *واقعا دمتون گرم و یک دنیا سپاس*

  12. ریحانه

    با سلام منم رشتم گرافیکه اما از کاردانش رفتم خیلی محدودیت داره شهرمون برای این رشته یازدهمی هستم و معلوم نیست کنکور دشته باشیم دبیر های خوبی نداریم میشه راهنمایی کنید چه جوری خودمونو تقویت کنیم؟؟

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *