دیزاین در برابر هنر

۱ آبان ۱۳۹۱

هر پروژه ای نیاز به “دیزاین” ۱  دارد . نحوه تجزیه و تحلیل ، اجرا و پایان یک پروژه باید “دیزاین” یا طراحی شود . سوال اصلی اینجاست که آیا مفهوم ” دیزاین” با مفهوم ” هنر ” برابر است ؟ ۲ تفاوت ها و شباهت های بین این دو مفهوم چیست . من مردم بسیاری را دیده ام که “دیزاینر” و هنرمند را به یک چشم دیده اند . شاید تا وقتی که “دیزاین” و “هنر” درست تعریف نشوند ، تمایزات به درستی مشخص نشود .

 

 

دیباچه :

من معمولا با هر دو نوع از پروژه ها سرو کار دارم .

“دیزاین” بیشتر زمانی مطرح می شود که ما با “محتوا” و “مخاطب” سروکار داریم . اینکه چطور و چگونه محتوا را به شکلی بصری چیدمان کنیم تا مخاطب بتواند به بهترین شکل با محتوا ارتباط برقرار کند . طراحی صفحات وب و یا صفحه آرایی مجلات از این جمله است .

 

بخشی از "دیزاین" ویژنامه خلاقیت یک پزشک

بخشی از “دیزاین” ویژنامه خلاقیت یک پزشک

 

قرار نیست در طراحی وب ، مهارت هنری ام را به رخ مخاطب بکشم . قرار بر این است که مخاطب وارد سایت شود ، مطلب مورد نظر خود را پیدا کند و کارش را به پایان برساند .

اینکه در ویترین ، مطالب چگونه چیده شود تا مخاطب به بهترین شکل به آن دست پیدا کند ، “دیزاین” نام دارد.

“دیزاینر” الزاما شاید نتواند بر روی کاغذ یک خط راست رسم کند و یا ممکن است در مورد ترکیبات رنگ ها بر روی بوم اطلاعاتی نداشته باشد .

از سویی دیگر وقتی مشغول کاری صرفا هنری مثل نقاشی هستم ، بیش از آنکه به مخاطب نقاشی فکر کنم به تمابلات ، احساسات و بیان شخصی خودم توجه دارم . هنر معمولا تکثیر پذیر نیست . صریح صحبت نمی کند و بیشتر اوقات به مهارت دست احتیاج دارد .

 

مهدی خدادادی - از مجموعه آبرنگ - 1385 خورشیدی

مهدی خدادادی – از مجموعه آبرنگ – ۱۳۸۵ خورشیدی

 

البته هنر و “دیزاین” در خیلی از موارد همزمان با هم به کار گرفته می شوند . جایی که ما آن را “طراحی هنری” یا “کارگردانی هنری” می نامیم . “طراحان گرافیک” کسانی هستند که در “دیزاین” خود از هنر بسیار استفاده می کنند .

هنر چیست ؟

 

 

بخشی از جزوه دانشگاه

بخشی از جزوه دانشگاه

 

هنر در عواطف ما ریشه دارد .

هنر گاهی اوقات در مخاطب پرسش ایجاد می کند . چرا و چگونه ؟ ( الزاما مخاطب به پاسخ این پرسش ها دست نمی یابد)

هنر دارای معانی گوناگون است . بستگی به تجارب و احساسات هنرمند ممکن است ، معانی آن تغییر کند .

هنر یک استعداد ذاتی است که با فرد متولد می شود . فرد می تواند آن را به کار گیرد یا نگیرد ، اما در ذات شخص باید موجود باشد .

هنر معمولا یک عمل انفرادی است . ( تیمی نیست )

هنر غالبا داری معنی است ، اما به ندرت قابل استفاده است .

دیزاین چیست ؟

 

پوستر روز ببادا - اثر : رامبد والا

پوستر روز ببادا – اثر : رامبد والا

 

بامیل - طراح وب : سالار کابلی :: طراح لوگو : آرش اصغری

بامیل –  گروه ققنوس

 

 

“دیزاین” باید درک و فهم شود .

“دیزاین” عملی است برای حل مشکلات و یا ارائه اطلاعات .

“دیزاین” حامل پیام است . “دیزاین” یک وسیله ارتباطی است .

“دیزاین” خوب مانند یک صندلی راحتی خوب است . پیام خود را راحت منتقل می کند .

“دیزاین” قابلیت آموزش دادن و آموختن دارد . همه مردم می توانند قوانین آن را بیاموزند و الزاما نباید یک هنرمند خوب باشید تا یک “دیزاینر” خوب باشید .

“دیزاین” معمولا باید سفارش دهنده داشته باشد .

پروژه “دیزاین” باید دارای نقشه راه باشد .

“دیزاین” باید مخاطب محور باشد .

“دیزاین” می تواند یک فرآیند گروهی باشد .

هر پروژه “دیزاین” برای هدفی خاص مناسب است .

دیزاین هنری

“دیزاین هنری” قلمرو مشترکی است بین “دیزاین” و هنر که موفق ترین پروژه ها معمولا در این قلمرو یافت می شوند .

 

نمایی از وب سایت گروه طراحان گرافیک موتیف

نمایی از وب سایت گروه طراحان گرافیک موتیف

 

 

پوستر جشن فرخنده فروردین - اثر : مهدی خدادادی

پوستر جشن فرخنده فروردین – اثر : مهدی خدادادی

 

“دیزاین هنری” ،خلاقانه ، اصولی و دارای حس تازگی است . یک “دیزاین هنری” خوب به آدم انگیزه می دهد . بارها برای من پیش آمده که با دیدین یک “دیزاین هنری” خوب ، انگیزه پیدا کرده و کاری جدید را شروع کرده ام.

زمانی که به خلاقیت و جریان آزاد اندیشه در کار “دیزاین” نیاز داریم ، می توان “دیزاین” را با هنر درگیر کرد .

بخش های مشترکی بین هنر و “دیزاین” وجود دارد ، مانند تئوری رنگ ها و مبانی هنرهای تجسمی .

زمانی که ما بخواهیم یک مزه منحصر به فرد به دیزاین خود اضافه کنیم ، هنر بسیار کاربردی می شود . انجام پروژه های بزرگ تصویری بدون هر یک از این دو مفهوم نتیجه فوق العاده ای در بر نخواهد داشت .

نتیجه گیری :

این دو مفهوم که هنر و “دیزاین” یک چیز هستند ، تصور غلطی است . اما این تصور که هنر و “دیزاین” مکمل های خوبی برای هم هستند ، نیکو است . به نظر من مهم ترین تفاوت این دو در دامنه مخاطبانشان است . دیزاین باید قابلیت تکثیر پذیری داشته باشد ولی هنر الزاما برای تکثیر پذیری خلق نمی شود .

——————————–

  1. کلمه ی دیزاین به زبان فارسی “طراحی” ترجمه شده و به کار می رود. در صورتیکه دیزاین دارای مفهوم متفاوت و وسیع تری است. دیزاین به معنی ساختار دادن و یا سازمان دادن است. از این جهت در این مقاله به جای ترجمه از خود کلمه دیزاین استفاده شده است.
  2. مطالبی که در این مقاله گفته شده است ، صرفا نظر نویسنده در این باب است و ارزش آکادمیک ندارد .

۲۲ دیدگاه برای "دیزاین در برابر هنر"

  • وحید گفته است: آبان ۱, ۱۳۹۱ در ۱۱:۳۲ ب.ظ

    خیلی عالی 🙂

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: آبان ۲, ۱۳۹۱ در ۱۲:۱۷ ق.ظ

      ممنون وحید جان . لطف عالی بی نهایته .

      پاسخ
  • meysam گفته است: آبان ۱, ۱۳۹۱ در ۱۱:۳۳ ب.ظ

    مطلب خوبی بود و اینکه استیو جابز جز معدود کسانی بود که هنر این را داشت تا دیزاین را با هنر تلفیق بکنه و خروجی خوبی بگیری مانند ایفون ایپد یا اولین سری آیپاد در واقع کسی بود که دغدغه اش تلفیق هنر با طراحی بود برای روح دادن به تکنولوژی بی جان که در دست میلیون ها نفر استفاده میشود

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: آبان ۲, ۱۳۹۱ در ۱۲:۱۷ ق.ظ

      ممنون میثم جان ، البته من چندان با نظرت موافق نیستم . استیو یک مدیر عامل بود که شناخت خوبی از احساسات انسانی داشت و از این احساسات برای فروش بیشتر استفاده کرد . خلاقیتی که در محصولات اپل می بینی چیز جدیدی نبود و پیش تر در مکتب باهاوس استارتش زده شده بود . خیلی از محصولات به ظاهر خلاقانه اپل شاید یک کپی بی نظیر از طراحی های “براوون” به نظر برسند .
      (البته احساسات ضد اپلی من ممکنه بر روی نظرم و قضاوتم در مورد اپل تاثیر گذاشته باشه . هر چند سعی کردم اینطور نشه .)

      پاسخ
  • saeed گفته است: آبان ۲, ۱۳۹۱ در ۱۰:۳۸ ق.ظ

    سلام
    ممنون عالی بود ، من به چنین مطالبی نیاز شدید دارم ، متاسفانه خیلی دیر وب سایت را آپدیت می کنید ، اگر در این خصوص کتابی را می شناسی لطفا معرفی کنید.

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: آبان ۲, ۱۳۹۱ در ۱۰:۵۲ ق.ظ

      کتاب “گرافیک دیزاین” فرشید مثقالی و همچنین ویژه نامه ” گرافیک دیزاین” مجله حرفه هنرمند می تواند راهگشای شما باشد .
      همینطور سایت ” گرته” مطالب نظری خوبی در این باب به زبان فارسی منتشر می کند .

      پاسخ
  • جاوید گفته است: آبان ۲, ۱۳۹۱ در ۱۲:۲۷ ب.ظ

    سلام ، خیلی ممنون مثل همیشه عالی بود
    من هنر رو یه قوه میبینم همه دارنش،
    بعضیا نزدیک ۰ بعضیا هم خیلی
    بعضیا برای بالا بردن اون قوه باید تلاش زیاد کنن تا به حدی برسن، و بعضیا هم ذاتی در اون حدن

    پاسخ
  • حسین گفته است: آبان ۲, ۱۳۹۱ در ۴:۱۸ ب.ظ

    جالب بود!
    اگه ممکنه توضیحاتتونو در باب دیزاین تو یه پست جدا گانه تکمیل کنید.

    پاسخ
  • شهریار گفته است: آبان ۵, ۱۳۹۱ در ۲:۴۲ ب.ظ

    نقاشی ابرنگت خیلی قشنگ بود. کلا بیشتر از کارای خودت توی سایت بذار. همین که بقیه ببینن خودت دستت تو کاره به نظرم بیشتر دقت میکنن به حرفایی که میزنی و بالطبع بیشتر به کار میبندنشون و بهنظرم این خیلی خوبه. ممنون از مطالب خوبی که میذاری. من به شخصه خیلی ازشون تو کارام استفاده میکنم.

    پاسخ
  • مهدی خدادادی گفته است: آبان ۵, ۱۳۹۱ در ۶:۳۷ ب.ظ

    ممنون شهریار عزیز، حقیر کمی در مورد استفاده از کارهای شخصی در نوشته هام مردد بودم ، ولی در مجموع نظرم به نظر شما نزدیک تره . سعی خواهم کرد بیشتر از این کارها استفاده کنم . سپاس

    پاسخ
  • مخاطب پیکسلر گفته است: آذر ۲۲, ۱۳۹۱ در ۱۱:۵۳ ق.ظ

    مکتب باهاوس ؟ یه مکتب معماری رو با طراحی صنعتی محصولات اپل مقایسه میکنی مهدی جان؟
    براوون؟ اون ریش تراش رو میگی؟

    عزیز دل شما اگر خیلی به کپی نکردن اعتقاد داری تو طراحی پوستر، تفکر فزونی و عابدینی و بزار کنار . آدم بیشتر کارات مخاطب تحلیلگر رو یاده فرهاد فزونی میندازه البته هیچ اشکالی نداره ها شما در امتداد سبک ایشونی اما نیا در مورد اپل اینجوری بگو بعد خودت یک کپی کار با ذوق مسلم باش !

    اینم بگم بنده تنها اپل رو یک ابزار خوب میدونم و نه هیچ چیز دیگه…

    اما خیلی مایلم اساسی و منطقی بدونم مشکلت با اپل چیه مهدی جان؟

    پاسخ
  • مهدی خدادادی گفته است: آذر ۲۲, ۱۳۹۱ در ۱۲:۵۱ ب.ظ

    دوست مخاطب عزیز
    باهاواس فقط مکتب معماری نیست و براون هم تنها ریش تراش تولید نمی کند . این مطلب شاید به درک بهتر داستان باهاوس ، براون و اپل کمک بیشتری بکنه :
    http://1pezeshk.com/2012/05/dieter-rams/

    تفکر فزونی و عابدینی ریشه در گرافیک کهن “اسلامی-ایرانی” ما دارد . صفحه آرایی ، خطوط و ترکیبات از این جمله هستند . نگاه من نیز مانند این دو نفر به سمت این میراث تصویری است . اما هر کدام از ما بنا به شخصیت متفاوتی که داریم ، برداشت خودمان را از این میراث خواهیم داشت . ضمن اینکه هیچ طراحی نیست که مدعی باشد از آثار سایر طراحان الهام نپذیرفته است و حقیر نیز از این قاعده مستثنی نیستم .

    پاسخ
  • مخاطب پیکسلر گفته است: آذر ۲۳, ۱۳۹۱ در ۱۱:۵۸ ق.ظ

    ممونم مهدی جان لینک مفیدی بود
    اما…
    دیتر رمز به استانداردی رسیده بود که تعمیم یافت به محصولات اپل…
    راستش من پست اولت رو دیدم در مورد اپل برداشتم این بود که منظور جنابعالی یه کپی بردای بی چون چراست. با خوندن اون مقاله متوجه شدم که محصولات اپل فیزیکالی کاملا متاثر از مکتب باهاوس است. البته که باهاوس مکتبیست که کانسپتی دارد که حتی به موسیقی هم میتواند کشیده شود کمانکه کشیده هم شده این خصلت مکاتب بوده و هست.

    منظور از این جمله:
    “یه مکتب معماری رو با طراحی صنعتی محصولات اپل مقایسه میکنی مهدی جان؟”

    منظورم، صادقانه، جدا بودن گرایش کاربردپذیری محصولات مقایسه شده (براوون و اپل) از جانب شما بود
    شما میتونید طراحی فیزیکی محصولات اپل رو منتسب به باهاوس بدانید کمنانکه هست
    اما نمیتونید و بسیار کم لطفیست بخش رابط گرافیک کاربری اون رو تنها یک کپی بینظیر بدونید چراکه چیزی فراتر است
    تنها کانسپت باهاوسی را به عاریه گرفته و مفاهیم نوین کاربردپذیری و یو ایکس به نحو احسنت توأمان به کار گرفته شده

    به هر حال اونطوری که شما رو میشناسم به ماکروسافت گرایش بیشتری دارید
    اما تنها سوال من این بود: دقیاقا چه مشکلی در محصولات اپل میبینید که باعث شده ضد اپل بشید؟

    در مورد پوسترهاتون نظر شخص بنده این هست که کارهاتون چیزی بیش از الهام گرفتن از افراد مذکور است
    کاملا بروزدهنده تصویر ذهنی و نه کانسپت این افراد. برای کاراتون احترام قائل هستم چون براشون زحمت کشیدین
    و خلاقیت نشنون دادین اما خلاقیتی که محصور فضای ذهنی-بصری افراد دیگر است.

    منکر هم نمیشم که کاراتون رو دوست دارم اما وقتی بحث اصالت کاری پیش میاد واسه من چالشی بوجود میاد که این جمله رو فریاد میزنه فرهاد فزونی هست عابدنی ها هستند چه نیازی به کپی این افراد هست؟ بیشتر فکر کنیم تا فضای ذهنی -بصری خودمون رو خلق کنیم.

    پاسخ
  • مهدی خدادادی گفته است: آذر ۲۳, ۱۳۹۱ در ۱:۴۷ ب.ظ

    دوست مخاطب عزیز ، بنده ضد اپل نیستم ، به شخصه ، از کار کردن با محصولات اپل لذت می برم . اما چیزی با آن مخالفم فرهنگ بسته اپل و خرید کور کورانه محصولات این شرکت است .
    در مورد کارهای خودم هم به نظر شما احترام می زارم و دیدگاه شما را می پذیرم . امید دارم آن گونه که شما گفتید به اصالت کاری شخصی نزدیک تر شوم .

    پاسخ
  • مخاطب پیکسلر گفته است: آذر ۲۳, ۱۳۹۱ در ۷:۲۸ ب.ظ

    “فرهنگ بسته اپل و خرید کور کورانه محصولات این شرکت”

    منظور فرهنگ بسته برخی خریداران اپل هست؟ به اصطلاح جو بورجوآیی و هویت گیری برتر انگارانه با محصولات اپل در ایران؟

    پاسخ
  • مهدی خدادادی گفته است: آذر ۲۳, ۱۳۹۱ در ۱۱:۰۱ ب.ظ

    فرهنگ بسته اپل مربوط به خود شرکت است و مجموعه سیاست هایی است که این شرکت در زمینه سخت افزار و نرم افزار و محدودیت های توسعه و تغییر آنها اتخاذ کرده است . این مجموعه سیاست ها به شدت مورد انتقاد دنیای “متن باز” یا “اپن سورس” است . برای اطلاعات بیشتر بهتر است در این باره در وب جستجو کنید ، بحث های زیادی را خواهید یافت .
    بخش دیگر داستان هم خریدارن به اصطلاح بورجوآیی هستند . خریدارانی که نیاز محور اقدام به خرید نمی کنند .

    پاسخ
  • مخاطب پیکسلر گفته است: آذر ۲۴, ۱۳۹۱ در ۱۱:۰۰ ق.ظ

    مهدی جان تو نمیتونی به چیزی ایراد بگیری که اپل از روز نخست بر اون استواره…
    دلیل برتری محصول و کارایی اعجاب انگیزش هم کنترل و محدودیت های شدید برای تغییرات به هر نحوی در محصولات اپل است.
    یه چیزی و بهش برسیم: لازم نیست با هر محدودیتی دشمنی کنی.
    دنیای اپن سورس که با اپل مقایسه میکنی و اساسا مقایسه کار اشتباهی است که این دو دنیا کاملا فاز و بستر فکری ابتدائی متفاوتی در پیدایش داشتند و نکته قامض اینکه هیچ وقت اندازه اپل موفق نبوده و نخواهد بود چرا که به اندازه اپل کاربر پسند نیست و رسما نیاز قشر وسیعی از کاربران رو پوشش نمیده.

    اپل بیشترین هماهنگی بین سخت افزار و نرم افزار رو داره که در ویندوز و لینوکس همیچین چیزی رو به دلیل نحوه ارائه سیستم عامل نداریم هرچند کمپانی هایی بودند که سعی کردند این مشکل رو با ارائه سخت افزار همراه سیستم عامل حل کنند که چندان موفق نیستند بهتر بگم به اندازه اپل موفق نیستند چرا که اپل این تنها حسنش نیست!

    به زعم من دنیای اپن سورس سمت سرور اوج شکوفائی خود رو نشون داده و این موضوع ادامه داره…
    اما سمت کاربر حرف چندانی برای گفتن نداره!

    پاسخ
    • مهدی خدادادی گفته است: آذر ۲۴, ۱۳۹۱ در ۱۱:۳۸ ق.ظ

      این فلسفه با مزیت ها و معایبش در اپل وجود داره و من منکرش نیستم . فقط می گم که این رفتار را نمی پسندم و به طبع از محصولات این شرکت استفاده نخواهم کرد .
      این فلسفه به نفع کاربران معمولی است که سواد فنی لازمه برای پیچیدگی های نرم افزاری را ندارند ، طبعا حقیر جز این دسته نیستم .

      پاسخ
  • شیرین گفته است: تیر ۱۳, ۱۳۹۲ در ۴:۰۳ ق.ظ

    سلام با تشکر از شما و مطالب عالی که گذاشتید .من همیشه نقاشی رو دوست داشتم یه مدتی هم نقاشی کار کردم ولی بیشتر از اون به کامپییوتر .دانشجو کامپیوترم و طراحی وب رو شروع کردم خیلی دوس دارم دیزاینر شدن رو ولی نمیدونم چقدر باید گرافیک بلد باشم و چطور روند پیشرفتمو سریع کنم

    پاسخ
  • :**** گفته است: آبان ۱۵, ۱۳۹۲ در ۶:۲۰ ب.ظ

    mer30 khaili aliiiiiiiiii bood in bara y proje bdard mikhoore???ya na bayad khoodemoon bnvvisim???

    پاسخ
  • بنویسید و افتخار دهید تا بخوانیم :

    pixeler pixeler