نگاهی به روانشناسی در طراحی لوگو


مهدی خدادادی - مرداد ۱۸, ۱۳۹۱ - 21 دیدگاه

زمان تقریبی برای مطالعه: ۵ دقیقه

بحث “روانشناسی” یکی از بحث هایی است که در کنار طراحی گرافیکی لوگو مورد توجه قرار می گیرد . به طور معمول انتخاب رنگ ، یکی از فرآیند های روانشناسی طراحی لوگو است ، اما این فرآیند چیزی بیش از انتخاب رنگ است .

لوگو قصد دارد تا خدمت یا شرکتی را معرفی کند و آن را بشناساند ، اما در روانشاسی طراحی لوگو ، به ماهیت لوگو فارغ از جنبه های معرفی و شناسایی می پردازیم .

تعریف روانشناسی در طراحی لوگو

قبل از هر چیز بهتر است به تعریفی از ” روانشاسی طراحی لوگو ” بپردازیم .

لوگو در زبان یونانی “logos” است و به معنای واقعی کلمه ، به معنی “کلمه” است .

لوگو یک “کلمه” بصری است که به کمک آن شما هویتی را به افراد معرفی می کنید . مردم لوگو شما را می بینید و مفهوم آن را به مثل یک زبان درک می کنند.

کلمه لوگو در زبان یونانی

کلمه لوگو در زبان یونانی

 

مردم با هم در زمینه های فرهنگی و آموزشی تفاوت هایی دارند . هر شخص متناسب با بینشی که دارد ، برداشت خودش را از لوگوی شما می کند .

کاری که ما در ” روانشاسی لوگو ” می کنیم این است که لوگو را به بخش های مختلف تقسیم می کنیم و هر بخش را به شکل یک خصوصیت می بینیم . خواهیم دید که هر خصوصیت چه تاثیری بر مردم دارد و چگونه با کنترل این خصوصیت ها می توانیم دهنیت مردم نسبت به لوگو را متناسب با چیزی که می خواهیم ، تغییر دهیم .

از انجا که خصوصیت های هر لوگو ممکن است نامحدود باشد و من قصد بررسی همه آنها را ندارم ؛ پس بهتر است به سراغ ۲ مورد از مهم ترین خصوصیت ها در طراحی لوگو برویم : رنگ و شکل

نقش رنگ چیست ؟

زمانی که در مورد رنگ لوگو با مشتریان صحبت می کنیم ، معمولا سریع به ما می گویند فلان رنگ یا بهمان رنگ برای این کار مناسب است . متاسفانه در همه جا پر شده است از مقالات رنگ شناسی و چیزهایی مثل اینکه رنگ زرد این معنی را دارد و رنگ قرمز آن معنی را .

باید این نکته را دانست که رنگ ها فقط یک معنی ندارند . هر رنگ ممکن است چندین معنی داشته باشد . البته این معانی در کشورهای مختلف و در سطوح اجتماعی مختلف متفاوت است .

تصویر زیر تفسیرهای گوناگونی که می شود از رنگ ها داشت را نشان می دهد :

 

جدول خصوصیات رنگ ها

جدول خصوصیات رنگ ها

 

در طراحی لوگو خواهشا سراغ رنگ های متعدد نروید و تنها یک رنگ را انتخاب کنید . انتخاب تک رنگ به شما اجازه می دهد تا طرح تجاری خود را مبتنی بر یک رنگ و به صورت صحیح به پیش ببرید .

با گذشت زمان مردم لوگوی شما را به آن رنگ و آن رنگ را متناسب با لوگوی شما می شناسند . در زیر چند نمونه را در این باره می بینید :

 

هر رنگی که برای لوگوی خود انتخاب می کنید ، مطمئن شوید که لوگوی سفید شما روی پس زمینه سیاه و لوگوی سیاه شما بر روی پس زمینه سفید به خوبی دیده میشود . از نظر روانشناسی اینکه لوگو بتواند به شکل مکمل هم خوب دیده شود اهمیت دارد .

نقش شکل چیست ؟

در بعد روانشناختی ، اشکال ارتباط خوبی با مغز برقرار می کنند . فرم و شکل به خوبی در مغر می ماند و به یاد آورده میشود . علامت نایکی و یا حلقه های المپیک را به یاد آورید .

 

 

بین “شکل” و متن تفاوت هایی وجود دارد . متن باید توسط مغز کد گشایی [۱٫ وقتی می گویم کسی با سواد است یعنی می تواند مفاهیم را در قالب رمز نگاشت کند و بعد با دیدن آن رمز به مفهوم نوشته پی ببرد. ابزار ما در این بین حروف الفبا و قراردادهای زبانی است .] شود تا قابل درک گردد .ممکن است فردی باشد که نحوه کد کشایی متون را نداند و نتواند با متن ارتباطی برقرار کند .

اشکال می توانند بار معنایی داشته باشد . هر شکل مفهوم و صدای منحصر به فردی در مغز ایجاد می کند .

گاهی مواقع خود متن به شکل تصویر دیده می شود . اینجا جایی است که متن و تصویر به هم می آمیزند ( تایپوگرافی) .به نظر من بهترین شکل از طراحی لوگو “لوگو تایپ” است که همزمان هم شامل متن و هم شامل تصویر است .

بررسی موردی : لوگوی جدید توییتر :

لوگوی جدید توییتر موردی است که از دید روانشناسی ارزش بررسی دارد . نسخه جدید لوگوی توییتر نسخه پرداخت شده و زاویه دار لوگوی قبلی است .

لوگوی جدید به سمت بالاست ، رو به آینده دارد ، در حال رشد است و بهتر به یاد آورده می شود .

لوگوی جدید و قدیم تویتتر در کنار هم

لوگوی جدید و قدیم تویتتر در کنار هم

 

در نهایت

تحقیقات نشان داده است با افزایش سن تاثیر پذیری افراد در مقابل لوگوها و برندها کاهش می یابد . اما این مورد در مورد جوان تر ها صادق نیست.

طراحان باید سعی کنند موازنه ای روانشناختی در مورد اقشار مختلف ( به خصوص افراد بازار هدف ) و اهداف خود در طراحی ایجاد کنند .

ایجاد ترکیب مناسب در طراحی گرافیکی لوگو حائز اهمیت است . اما  زمانی کار تکمیل می شود که طراح نکات روانشناختی را نیز در نظر بگیرد . تنها در این صورت است که می توان گفت طراح لوگو موفق بوده است .

 

 

مطالب مرتبط

21 دیدگاه

  1. این مطلب رو دیروز یه جا خوندم ولی شما تکمیلش کردی و زحمت کشیدی دوباره فارسی شده خوندم بیشتر چسبید
    خیلی عالی بود مهدی جان

  2. من فقط میتونم تشکر کنم. استفاده کردیم. ممنون.

  3. مچکر (متشکر) استفاده کردم، مفید بود، در مورد لوگوی توتییتر کاملا موافقم که خیلی بهتر شده
    بی زحمت یه نگاهی به سایت من بنداز از لحاظ زیبایی شناختی یه پیشنهاداتی بهم بده. ممنون که وقت می ذاری

  4. سلام
    خیلی جالب بود
    به خصوص لوگوی توئیتر!

  5. سلام، اگر ممکن هست منبع خصوصیات رنگها رو بگین…
    ممنون

  6. لوگو هرچه قدر ساده تر باشد بیشتر در ذهن میماند مثلا لوگوی پیکسلر ، البته گیمر ها رو به یاد ماین کرفت می اندازه :دی ولی به خاطر پیکس پیکسل بودنش ، تاثیر گذار هست

  7. salam zemne arze ziba tarin dorud ha besiar az mataleb mofide in post estefade kardim. sepas gozaram

  8. […] و متن تفاوت هایی وجود دارد . متن باید توسط مغز کد گشایی ۱ شود تا قابل درک گردد .ممکن است فردی باشد که نحوه کد […]

  9. با سلام
    مطلبتون خیلی خوب بود استفاده کردم و داخل زورنال سایتم قرار دادم
    اماده هر گونه همکاری با شما تبادل لین و غیره …
    یا حق علی

  10. در کل سایت بسیار بسیار خوبی دارین . از هرلحاظ ….

  11. ممنون برادر براتون آرزوی موفقیت دارم

  12. حسین

    درخواست لوگو برای کارخانه رنگ نام کارخانه مهدرنگ هست

  13. M

    ممنون از سایت خوب و مطالب مفیدتون.

  14. […] و متن تفاوت هایی وجود دارد . متن باید توسط مغز کد گشایی ۱ شود تا قابل درک گردد .ممکن است فردی باشد که نحوه کد […]

  15. مـانـیـا

    با سلام
    بنده به عنوان یه کارشناس ارشد روانشناسی کارتونو می پسندم عالی بود
    ممنونم از توضیحات بی نظیر و زیباتون.
    سپاس

  16. محمدواثق احسانی

    عالی بود.لایک

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *