چرا برندها به سمت مینیمالیسم می روند ؟


مهدی خدادادی - مرداد ۱۱, ۱۳۹۱ - 28 دیدگاه

زمان تقریبی برای مطالعه: ۶ دقیقه

همه شرکت ها به این سمت حرکت می کنند که در دل مشتریان خود جا باز کنند و شناخته شوند . موفقیت شرکت ها تنها وابسته به فروش و میزان سود انها نیست ، بلکه در میزان به رسمت شناختن و محبوبیت “برند”[۱٫ برند ترجمه دقیقی در زبان فارسی ندارد ، شاید بهترین ترجمه برای واژه برند “سرقفلی” باشد . ترجیح من این است که برند ا ترجمه نکنم.] آنها توسط مردم است .

“برند” ایجاد احساس انسانی ، نسبت به یک شرکت خاص است . اینکه ما مثلا ، فلان شرکت را به فلان قابلیت بشناسیم .

بخشی از “برند” ارتباط بصری است . مجموعه لوگو ، رنگ و ساختار یک شرکت ، به شکلی بصری با ما ارتباط برقرار می کند .

ارتباط بصری و اهمیت آن

هنگامی که شما به شرکت مورد علاقه خود فکر می کنید ، چیزهایی در ذهن شما تداعی می شوند . مثلا ما ماشیت های “ولوو” را به امنیت ، گوگل را به جستجو و آدیداس را به کفش های ورزشی با کیفیت می شناسیم .

“برند” کاری می کند تا شما بین خودتان و شرکت مربوطه توسط احساسی منحصر به فرد مرتبط شوید.

طراحان غالبا ساختاری بصری “برند”  را سامان می دهند . شاید اولین چیزی که در مورد ساختار بصری به ذهن می رسد ، لوگو [۲٫ نشانه یا نشانه نوشتار.] یک شرکت باشد . اما این مفهوم فراتر از این حرف هاست . طراحی بصری شامل نشانه ، طراحی بسته بندی ، رنگ سازمانی و هر چیزی است که شما با چشمانتان می توانید از یک شرکت ببینید .

از قدیم گفته اند که “غقل آدم به چشم شه” . معمولا آدم ها بسیار به دیدن وابسته اند . اگر شما چیزی را نبینید ، شاید گمان ببرید چنین چیزی اصلا وجود ندارد . دیدن یک راه ارتباطی مهم برای شناخت ما از محیط پیرامونی ماست .

یک ساختار بصری خوب از یک شرکت به ما حس خوبی از آن شرکت منتقل می کند ، برعکس اگر یک شرکت موفق نتواند ساختار بصری خوبی را سامان دهد ، در ارتباط با مخاطب شکست خواهد خورد .

چرا مینیمالیسم ؟

مینیمالیسم[۳٫ minimalism به “کمینه گرایی” یا “ساده گرایی” نیز ترجمه شده است . به خاطر اینکه احساس می کنم مخاطب با واژه مینیمال راحت تر است ، از این لغت در متن استفاده کرده ام  .] تکنیکی است که در آن طراح سعی می کند فقط چیزهای مهم را نگه دارد و بقیه موارد را حذف کند . مینیمالیسم برای خلاص شدن از چیزهای اضافی و عناصر اشتباهی است .

در نگاه اول شاید طراحی مینیمال ، کار ساده ای به نظر برسد ، اما اینکه واقعا چه چیزی مهم است و اینکه باید در کجا قرار بگیرد ، نیاز به دانش و تجربه دارد .

مینیمالیسم بر روی اصول اولیه طراحی (مبانی هنرهای تجسمی) ، تعادل ، فضاهای منفی ، تایپوگرافی و استفاده از رنگ های کمتر تمرکز دارد .

امروزه “برند ها” مینیمالیسم را به عنوان یک روش طراحی بصری انتخاب می کنند . در گذشته شاید وجود طرح های اضافی و رنگ های متعدد این حس را ایجاد می کرد که طراح تمام دانش خود را برای بهتر کردن برند به کار گرفته است ؛ اما امروزه شرکت ها فهمیده اند که “برندینگ” حوزه ای نیست که در آن طراحان بخواهد خودی نشان دهند .

مینیمالیسم روشی است که سریع و بدون حاشیه برند را معرفی می کند و ریسک معرفی نادرست برند را کاهش می دهد .

مینیمالیسم از رنگ ها و اشکال ساده تشکیل شده است ، این قابلیت را دارد که به راحتی به ذهن سپرده شود و همینطور به راحتی به یاد آورده شود . فکر نمی کنم برند به چیزی بیش از این نیاز داشته باشد .

مینیمالیسم برند را از تغییرات در طی سالها حفظ می کند .

برند های زیادی را می توان نام برد که هر چند سال یک بار به تغییر هویت بصری خود می پردازند . طراحی مینیمال باعث می شود تا از “مد” و “مد زدگی ” دوری کنیم و طراحی ما کهنه نشود .

بررسی چند نمونه در طراحی مینمال :

شرکت ها دریافته اند که مینیمالیسم باعث می شود تا طیف گسترده تری از مردم ، طراحی بصری برند را درک کنند و با آن ارتباط بگیرند . در این بین بسیاری از شرکت ها هویت بصری خود را به سمت مینمالیسم برده اند و شرکت های نوظهور از ابتدا طراحی مینیمال را لحاظ می کنند .

در ادامه شما چند مورد از این طراحی ها را می بینید :

میامی دیزاین

میامی دیزاین

هویت سازمانی میامی دیزاین

 

کوکاکولا رژیمی

بسته بندی نوشابه رژیمی کوکاکولا

بسته بندی نوشابه رژیمی کوکاکولا

 

رایتل

لوگوی شرکت رایتل

لوگوی شرکت رایتل

 

شکلات های m&m

بسته بندی شکلات های m&m

بسته بندی شکلات های m&m

 

آب معدنی ایواین

بسته بندی آب معدنی ایواین

بسته بندی آب معدنی ایواین

 

ویندوز فون ۸

رابط کاربری ویندوز فون 8 - مترو

رابط کاربری ویندوز فون ۸ – مترو

 

در نهایت :

در ابتدا برای ساخت هر برندی یک شخصیت در نظر بگیرید .

اگر شما شخصیتی برای برند انتخاب کردید ، آنگاه می توانید برای بهتر کردن برند از مجموعه از اقدامات مانند طراحی بصری ، روابط عمومی ، مشتری مداری و … استفاده کنید .

مینیمالیسم روشی است که می تواند در طراحی هویت بصری بسیار به کار “برند” شما بیاید . کاربران هدف را بشناسید و طراحی بصری را متناسب با نیازها سامان دهید .

 

 

مطالب مرتبط

28 دیدگاه

  1. مطلب خیلی خوبی بود مهدی جان. امیدوارم این سلسله پست ها درباره مینیمالیسم در حوزه های مختلف رو ادامه بدی.

  2. ممنون ، عالی بود … گوگل پلاس ، توییتر ، فیسبوک به اشتراک گذاشتم 🙂

  3. مقاله زیبایست، و بیشتر از اون مینیمالیستم…
    فقط نکته هایی که باید در نظر گرفت این هست همیشه هم استفاده از مینیمالیسم استفاده از نهایت سادگی نیست، و همیشه هم نهایت سادگی کارساز نیست…! تعریف مینیمالیسم “حذف اجزای غیر ضروری هست نه تمامی اجزا”.
    همونطور که در عکس اول میبینید استفاده از مینیمالیسم بسیار آماتور صورت گرفته به همون نحوی که در ادامه عکس ها هم گاهی اوقات استفاده بسیار آماتور و غیر قابل توجیه هست، مثلاً همان عکس اول؛ (از چپ به راست) طرح۱: کاملاً مشخص هست که با چه محصولی رو به رو هستیم، عکس۲: حس یک دارو به ما القا می شود! و عکس۳: انگار که با یک محصول آرایشی بهداشتی رو به رو هستیم. همونطور که می بینید المان اصلی طرح که باید معرفی سریع یک محصول باشد کاملاً زیر پا گذاشته شده… .
    یا مثالاً در طرح شکلات های m&m : بهترین مینیمالینگ در طرح دوم (از چپ به راست) صورت گرفته نه در طرح چهارم… چرا که طراح در طرح چهارم هم قید لوگو را زده و هم قید زیبایی را… یکی از مهمترین المان های موجود در تعریف مینیمالیسم “زیبایی در عین سادگی هست”، نه “سادگی مطلق”.
    امیدوارم که تعریف این مکتب زیبا و صد البته دوست داشتنی هنری بین هنرمندای ما بد جا نیافتد (مثل خیلی از تعاریف دیگر…!).

    با آرزوی موفقیت

  4. عالی بود
    کاش به آموزش این نگاه و روند دست یافتن بهش هم بپردازین

  5. navid

    مطلب خوبی بود. اما یه اشتباه کوچیک داشت که باعث شده خیلیا برداشت نادرستی پیدا کنند. اون سلسله تصاویری که بسته بندی محصولات مختلف رو نشون میده از راست به چپه! در واقع داره روند تکامل طراحی رو نمایش میده نه روند مینیمالسم رو…
    مرسی

  6. به عنوان یک طرفدار مینیمالیم.
    عالی بود

  7. مدتی است که این جنبش ۳۰ ساله راه خود را به طراحی تجاری از هر نوع داده است
    و آنطور که پیداست بسیار افراطی در حال به کار گیریست و اصول ابتدایی آن در حال نوعی استحاله آرام است…

    بیخود نبود که دوناد جاد و دن فلاوین استفاده تجاری از کارهاشون رو ممنوع کرده بودن در ابندای راه مینیمالیسم(هنر سریالی)…

    از طراحان گرافیک خواهش میکنم با مطاله تاریخ این جنبش جلو برن زیرا که مدیسم ضربه لا علاجی به این جنبش سالدار خواهد زد.

    فقط همین را بگویم که در مملکتی که ما دوره اکسپرسیونیسم را پشت سر نگذاشتیم جایی برای مینیمالیسم نیست ! چون قطعا با راحت طلبی اشتباه گرفته خواهد شد و مجال خوبی برای آماتورهاست.

    کاملا با آقای رودباری موافقم.

    • ارتا جان
      به نظر من مینیمالیسم به دلیل حذف کردن تزیینات و تکلفات بسیار برهنه تر از آن است که یک طراح آماتور بتواند خود را پشت چنین مکتبی پنهان کند .
      آنچه که در مورد تاریخ هنر غرب گفتید تماما درست است . اما در کشور ما چون شرایط تاریخی و اجتماعی متفاوتی با غرب دارد ، الزاما مکاتبی که آنها تجربه کرده اند در اینجا کاربردی ندارد و در بین عموم جامعه رشد نمی کند . مکاتب وارداتی غرب تا بومی شوند ، ممکن است بسیار متفاوت تر از آن چیزی شوند که در ابتدا بوده اند .

  8. مشکل بنده هم با همین بومی شدن است. ما روشمندی خود را در لا به لای تاریخ هنر ایران باید جستجو کنیم و اساسا تقلید، اصل خلاقیت را هدف میگیرد. کم نیستن اساتیدی که بر تاریخ هنر ایران تاثیر مطلوب گذاشته اند: چون عابدینی ها، فزونی ها، راد ها…

    گرافیک مرسوم بر کشور ما یک گرافیک سراسر تقلید است و به دلیل وارداتی بودن منشا اصلی خط فکر های هنری آن، کاملا فضای غربزده ای دارد که با بازنگری و تحلیل گذشته هنری ایران این موضوع کاملا قابل حل است…

    البته گرافیک وب کاملا بخش دور افتاده هنر گرافیک ایران است. به تازگی از دوستان شنیدم گرافیک وب جزو هنر های جدید طبقه بندی شده است و قرار است توجه ویژه ای به آن شود که خدا به خیر کند…

    ممنونم از وب سایت پر محتواتون
    دیروز باهاتون آشنا شدم

  9. آرتا مکبری

    جنسیت من مرد هست عزیز

  10. مراتب عذر خواهی مرا بپذیرید ، آقای مکبری . بنده به اشتباه برداشت کرده بودم .

  11. asgari babaei

    سلام
    سایت قشنگی داری معلومه که روش خیلی وقت صرف کردی و زحمت کشیدی
    (Mr.Pixeler Gick)

  12. […] چرا برندها به سمت مینیمالیسم می روند ؟ […]

  13. roozbeh

    ممنون .
    اطلاعات خوبی بود.

  14. نوشته ارزشمند و در خور توجهی است
    البته من هم فکر می کنم در ایران هنوز ذائقه بصری مردم فاصله زیادی با مینیمالیسم دارد، و متاسفانه آن را به حساب ضعف هنرمند در ارائه کارهای معمول می گذارند.

  15. سلام، به شخصه از مینیمالیسم خیلی خوشم میاد و طرح هایی که برای برندهای تجاری دیزاین میکنم، بیشترین درصد کار رو به مینیمالیسم اختصاص میدم.

    مطلب خیلی مفیدی بود، ممنون.

  16. مطلب خوبی بود. استفاده کردم. ممنونم

  17. مطالب عالی هستند
    ممنونم دوست عزیز

  18. عاطفه

    عالی بود مطالبتون

  19. مهناز

    سلام
    دوستان کسی میدونه هر چیزی نماد چه چیزی در لوگو میتونه باشه، مثلا اگر توی یک لوگو تصویر یک آدم یا انسان باشه چه چیزی رو نشون میده ؟
    یا اگر تلاش و حرکت رو بخوایم تو لوگو نمایش بدیم چی میتونیم بزاریم؟

  20. نگار.ش

    سلام
    میتونم منابع کارتون را بپرسم

  21. بافریج

    معادل های فارسی مینیمالیسم خیلی بهترن. هم کوچکترن.هم راحت تر تلفظ میشن. بنظرمن مفهوم راهم بهتر میرسانند. شایداگرانگلیسی ها میتونستن این معادل های ساده مارااستفاده میکردند! 🙂

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *